Minulla on käynyt nyt ihan superhuono tuuri noiden Bremin puolien kanssa. Ostin kakkospyttyyn uuden puolan viime vuoden loppukesästä, ja maaliskuussa se paukahti rikki. Vein sen kuitin kanssa takaisin ja sain takuuseen uuden. Uusi oli paska jo heti paketista otettua: auto kävi taas viidellä. Laitoin tilalle vanhan, jotenkuten toimivan puolan ja vein uudenkin Bremin takaisin kuitin kanssa. Sekin meni takuuseen, mutta uutta puolaa piti hetki odotella, koska takuukäsittelijä oli kesälomalla. Ajelin siis kuukauden tai yli niin että kakkospytyssä oli puola, josta ei välillä tiennyt toimiko se vai ei. Kun viimein sain kolmannen puolan käsiini ja vaihdoin sen, huomasin, että vanha Bremi oli antanut kipinää tuskin nimeksikään: elektrodit olivat hapettuneet sammalenvihreiksi. Uudella puolalla rokkasi taas kuten ennenkin.

Sitten vein auton korjaamolle nokan anturin ja tyhjäkäyntimoottorin vaihtoa varten. Ne ovat molemmat niin hankalassa paikassa, että niiden vaihtoon vaaditaan joko pienen kiinalaisen kädet ja 7 ylimääräistä niveltä, tai sitten imusarjan irrotus. Edes minun kädet eivät mahtuneet sinne, enkä jaksanut alkaa irrotella imusarjaa, joten...

Nokka-akselin anturin rikkoutuminen voi oireilla monella tapaa. Jotkut autot eivät lähde käyntiin lainkaan; toiset sahauttavat pitkään ja käyvät sitten huonosti. Tehot ovat kateissa etenkin alakierroksilla, auto ei kiihdy normaalisti ja saattaa sammua tai nykiä ihan missä olosuhteissa tahansa. Paljon riippuu siitäkin, onko autossa 1 vai 2 nokan anturia (minun autossa on yksi). 

M50-koneessa yksi nokan anturin tunnusomainen oire on suuttimien naputus. Kun nokka-akselin anturilta tuleva signaali katoaa, moottorinohjaus ei tiedä missä kohtaa polttoaine pitäisi suihkuttaa sylinteriin, joten se suihkuttaa varmuuden vuoksi "vähän koko ajan". Itsekin kuuntelin pitkään sitä säksätystä ja luulin tietty ensin, että apua, nyt siitä meni vanos, mutta sitten kuuntelin vähän lisää ja ymmärsin, että ääni tulee jakotukin suunnalta eikä koneen etupäästä. Pari muutakin ikävää oiretta oli jo huomattu: pitkää käynnistymistä ja nykimistä kiihdyttäessä ja tasakaasulla (paheni vaan koko ajan). 

Nyt se käy nätisti eivätkä suuttimetkaan enää rallata. Pientä nykimistä on edelleen havaittavissa kylmänä liikkeelle lähtiessä, mutta se saattaa johtua tarvikemallin kampiakselin anturista (tosin se on Siemens, eli ei ihan paskin mahdollinen). No, toistaiseksi mulle riittää se, että pääsen autolla töihin ja kotiin ja että se menisi katsastuksesta läpi.