Vaihdoin omin tassuin venttiilikopan tiivisteen syksyllä 2014, ja koska en silloin vielä tiennyt autoista yhtään mitään, se meni tietenkin päin mäntyä. Tiiviste alkoi vuotaa lähes saman tien uudelleen. Tein pari ratkaisevaa virhettä: en katsonut, että tulpankolojen tiivisteet olivat tasan kohdillaan, enkä vaihtanut pulttien kumiprikkoja. Tällä kertaa tein oikein. Toivottavasti ainakin. Sanon toivottavasti siksi, koska näin vanhan moottorin venakopan tiivisteen vaihdon yksityiskohtiin ei tunnu löytyvän enää yksiselitteistä ohjetta. En löytänyt kunnon ohjeita edes korjauskirjasta. Sain Bemariharrastajien ryhmässä kaksi keskenään ristiriitaista neuvoa ja valitsin niistä sen, joka vaikutti fiksummalta. 

Tässä siis työvaiheet päivitettynä.

1. Poista muovisuojukset suuttimien ja puolien päältä. Tähän tarvitsee kymppimillisen hylsyn ja räikän sekä pienen talttapäisen meisselin, jos pultteja ja ruuveja peittävät lätkät ovat yhä tallessa. Puolien suojakantta irrottaessa pitää hetkeksi poistaa öljyntäyttökorkki, koska koppa ei nouse, jos se on paikallaan. Se kannattaa panna takaisin paikalleen, ettei aukkoon tipahda mitään.

2. Irrota venttiilikopan huohotusletku:

20171114_115927-edit.jpg

3. Irrota puolien liittimet ja nosta sähköjohdot pois tieltä. Saatat joutua irrottamaan puolien johtoja suojaavan muovikannen, jotta saat piuhat taitettua tarpeeksi taakse. Minä ainakin jouduin. (Tässä vaiheessa ennen piuhojen irrotusta on tietysti hyvä tarkistaa, ettei autossa ole sytytysvirta päällä, ellet halua pikapermanenttia.)

20180428_120607.jpg

4. Irrottele puolat ja nostele ne pois paikoiltaan. Ne pitää panna takaisin samassa järjestyksessä, joten pidä ne rivissä tai merkitse, mikä oli missäkin pytyssä. Tässä vaiheessa on hyvä tarkistaa puolat halkeamien tai tulpanhattuihin kertyvän öljyn varalta. Puolat voi myös mitata, jos sinulla sattuu olemaan yleismittari: mittaa vastus puolan kahden reunimmaisen pinnin väliltä. Sen pitäisi olla 0.4-0.8 ohmia, 0.9 on vielä siinä rajalla. Jos se on yli tämän lukeman, puola on paskana ja pitää vaihtaa. Halkeilleet puolat pitää myös vaihtaa uusiin, samoin tulpankolossa lillivän öljyn sotkemat tulpanhatut. (Niitä saa KL-varaosilta alle kympillä kappale.) Öljy ei lähde kumisesta hatusta pyyhkimällä, koska se on imeytynyt kumin sisään ja alkaa tihkua kumista ulos aina koneen lämmettyä. Öljyinen tulpanhattu haittaa kipinän kulkua ja saattaa aiheuttaa huomattavia sytytyskatkoksia. 

5. Venttiilikannen keskellä on neljä pulttia, joista kahdessa on kiinni punottu maapiuha. Irrota nämä piuhat -  tarvitset kasimillisen hylsyn - ja paina mieleen missä kohtaa ne olivat kiinni. Sitten voit irrotella kantta kiinni pitävät pultit. Niitä on yhteensä 15, keskellä 4 ja reunoilla 11, ja niissä on kympin kanta.

6. Nosta venttiilikansi pois paikaltaan. Sen pitäisi lähteä helposti, mutta toisinaan sitä saattaa joutua kitkuttelemaan talttapäisellä meisselillä kannen ja tiivisteen välistä. Hyvin varovasti sitten, ettei koppa halkea. Tässä kohtaa huomautan, että olet toivottavasti tekemässä hommia jossain sisätiloissa, jottei mahdollinen sade haittaa tai ettei avonaiseen moottoriin tipahda vaikka kuusenkäpy tai linnunpaska. (Minä jouduin tekemään tämän pihalla, ja juuri kun olin avaamassa venttiilikopan pultteja, alkoi sataa rakeita.)

Tässä vaiheessa voit silmämääräisesti tsekata pakopuolen nokka-akselin ja jakoketjun kunnon. Tässä 360 tkm ajetussa molemmat näyttivät vielä hyviltä. Nokissa ei ollut naarmuja eikä kulumaa, mikä kertoo siitä, että kone on huollettu asianmukaisesti ja on käytetty laadukkaita öljyjä ja öljynsuodattimia. (Kuvissa on jo paikallaan uudet tulpankolojen tiivisteet.)

20180428_181757.jpg

20180428_181751.jpg

7. Irrota vanha tiiviste ja puhdista tiivistepinnat hyvin. Jos sinulla on tuuria, vanha tiiviste lähtee yhtenä kappaleena. Jos ei, joudut irrottelemaan sen parin sentin palasina ja toivomaan sormet ristissä, ettei yhtäkään riekaletta tipahda pakonokan tai jakoketjun väliin. Meinaan siinähän sitten kaivelet sieltä jotain sentin mittaista kiveksi kovettunutta kuminpalasta ja yrität olla vahingoittamatta mitään. Venttiilikopan kannen voi puhdistaa asetonilla tai jarrucleanerilla, ja kannattaakin, mutta sylinterikannen puolen tiivistepinnat vain pyyhitään puhtaiksi öljystä ja tiivisteenjämistä vaikka nukkaamattomalla pyyhkeellä tai vipperillä. Sinne ei mitään tököttejä suihkutella. 

8. Irrottele vanhat kumiprikat pultinkoloista ja painele uudet kumiset prikat pultteihin kiinni. Miksikö ne pitää vaihtaa uusiin? No tässä syy:

20180428_144821.jpg

Vasemmalla vanha, oikealla uusi. Vanha ei enää paina koppaa tarpeeksi hyvin kiinni, joten tiiviste jää vuotamaan. 

9. Laita uusi tiiviste paikalleen. Koneen takapäässä on kaksi puolikuun muotoista uraa, ja tiivisteessä on vastaavasti kaksi puolikuun muotoista palaa. Ne pitää painaa tiukasti paikalleen niin että tunnet napsahduksen. Jotkut tykkäävät laittaa hitusen tiivisteliimaa noihin puolikuihin ja myös koneen etupäähän sekä vanoksen kohdille, mutta itse en tällä kertaa lätrännyt sinne mitään liimoja, joten katsotaan miten se pitää tällä kertaa. Pyöreät tulpankolojen tiivisteet laitetaan uurrepuoli ylöspäin kuvan osoittamalla tavalla, jotta alapuolelle jäävä kumireunus pitää tiivisteen paikallaan. 

20180428_182658.jpg

20180428_150121.jpg

Näin päin. Kuvassa vanha tiiviste, joka on kyllä mennyt oikein päin, muttei ole ollut ihan kohdillaan, kuten painaumista näkyy. Tässä kohtaa tuli se ristiriita. Jotkut sanoivat, että kolojen tiiviste pitää laittaa uurrepuoli alaspäin, ja jotkut taas sanoivat että uurrepuoli ylöspäin. Minusta tässä oli enemmän järkeä.

10. Tarkista vielä kerran, että tiiviste istuu oikein paikallaan. Sitten voit laittaa venttilikannen paikalleen, jos se on jo kuivunut kliineristä tai asetonista tai mitä nyt sitten ikinä käytitkään puhdistukseen. Painele uudet kumiprikat venttiilikannen pultteihin ja ruuvaile pultit kevyesti kiinni. Tässä vaiheessa pitää muistaa, minne ne maapiuhapultit tulivat kiinni. Minä laitoin kaikki pultit ensin hollilleen ja sitten kiristin ne aloittaen keskeltä ja jatkaen reunoille. Tässä vielä kiristysjärjestys:

20180428_182658-edit.jpg

11. Jos tulpankoloihin on vuotanut öljyä (kuten yleensä on, kun kerta olet tiivistettä vaihtamassa), tässä vaiheessa öljy pitää poistaa. Helpoiten saat tulpankolot puhtaiksi puhaltamalla öljyt paineilmalla veks. Tai jos paineilmaa ei ole saatavilla, voit tehdä kuten minä: irrota tulpat, kääräise jokin imukykyinen kankaanriekale räikän jatkovarren tai ison talttapääruuvarin ympärille ja pyörittele sitä kolon pohjalla niin kauan, että öljynjämät ovat imeytyneet kankaaseen. Kunhan vaan pidät huolen siitä, ettei mitään riekaleita tai langanpätkiä pääse putoamaan tulpankolosta männän päälle. Tulpat on toki myös hyvä vaihtaa tässä samalla, jos ne ovat ikääntyneet tai huonon näköiset. (Omat ainakin olivat jo suht karstoittuneet.)

12. Laita puolat paikalleen ja maapiuhat kiinni. Pujottele puolien sähköjohdot takaisin oikeille paikoilleen (+ laita sähköjohtojen suojakansi paikalleen) ja kytke puolien liittimet. Öljykorkki irti, muovikuoret paikalleen, öljykorkki kiinni ja kone käyntiin. 

20180428_193702.jpg

Kyllä kuulostaa erilaiselta, kun tulpat eivät enää ui öljypaskassa!

Tässä samalla muuten putsailin ilmamassamittarin ja vaihdoin ilmansuodattimen. Niilläkin toimenpiteillä sai vähän pirteämmän kuuloisen moottorin.