P1010028_edit.jpg

Nyt se sitten tapahtui: isännän Das Auto sanoi sopimuksen irti. Tai oikeastaan tässä ollaan ihmetelty asiaa jo pari viikkoa.

Tämä vähän omituisella tavalla modattu (lähinnä moottorin ja sähköjen puolesta) Bemari on alun perin tuommoinen vuoden kasiysi 520i M20B20-koneella. Siihen on joskus vaihdettu moottori, kuitenkin - ilmeisesti - ainakin jokseenkin vastaava kuin vanhakin. Mä olen tässä vähän asioita tutkailtuani tullut siihen tulokseen, että vaikka auto on vuodelta 1989, moottori saattaa olla jopa vuoden -91 autosta. Semmoinen hytinä on, ainakin osien kummallisuuden perusteella. Tuntuu nimittäin ettei mikään netistä löydetty 89-vuosimallin moottoritilan kuva ihan täsmää tämän kulkineen moottorin, sulakeboksien ym. kanssa.

Ainahan se on ollut perin kehno starttaamaan lämpimänä, varsinkin puolilämpimänä talvipakkasella. Sehän hörähti käyntiin vaikka umpijäässä -20 asteen pakkasesta, mutta jos ajoit viisi minuuttia ja sammutit koneen, sitä oli turha yrittäkään herätellä ennen kuin se oli saanut jäähtyä vähän aikaa, mikä oli yleensä noin 20-30 minuuttia. Kesällä samaa ongelmaa ei ollut. Luoja tietää missä vika.

Myös tyhjäkäynti oli talvisin hauskaa ennen kuin moottori lämpeni kunnolla: välilämpöisenä auto rupesi ottamaan ittekseen tyhjäkäynnillä kierroksia tuonne 1200-1600 asti, ja sitten mersukuskit valoissa luuli että nyt kisataan. Muistan useamman kerran kun auton nokan editse kävellyt jalankulkija kiihdytti askeleitaan. Luuli varmaan että kohta se hullu ajaa päälle. Tätä se kuulemma teki siksi, kun kaasuläppä jäätyi, tai jotain.

Liekö siitä nyt sitten pari viikkoa, kun käytiin kaupassa, ja siellä tuo perkeleen valkoinen rotjake päätti ettei se halua viedä meitä enää kotiin. Se lähti käyntiin ihan ok Prisman pihasta (välilämpöisenä), mutta sadan metrin ajon jälkeen moottori alkoi kuulostaa kummalliselta. Päästiin viereisen kaupan pihaan, ja siellä se ihan selvästi kävi enää neljällä tai viidellä pytyllä kuuden sijasta. Seuraavan sammutuksen jälkeen moottori ei enää vastannut kaasuun, kävi nykien ja kuljetti meitä ehkä 10 metriä eteenpäin parkkipaikan reunalta toiselle ennen kuin sammui kuin saunalyhty. Eikä enää käynnistynyt.

 

HPIM1177_edit.jpg

Eka epäilys oli tietenkin, että bensa oli loppunut, olihan se keltainen opiskelijavalo palanut jo jonkun aikaa ja meidän piti mennä tankille kauppareissun jälkeen. Mutta kun ajettujen kilsojen mukaan olisi pitänyt päästä vielä ainakin parikymmentä kilometriä ennen löpön loppumista. Jospa se oli alkanut hukata bensaa johonkin yhtäkkiä järkyttäviä määriä?

Haettiin bensaa. Onneksi huoltoasema oli lähellä. Ei käynnistynyt, ei edes luvannut.

Saatiin kaverilta kyyti kotiin ja palattiin seuraavana päivänä ihmettelemään asiaa. Hinattiin auto halliin ja ruvettiin tutkimaan. Ensimmäinen asia, jota yritin, oli lukea autosta vikakoodit. Sitä varten tuolla moottoritilassa on 20-napainen pyöreä pistoke. Iskin kaapelit kiinni ja aukaisin Autocomin ja sain vastaukseksi vain syvää hiljaisuutta: ajoneuvoon ei saa yhteyttä. Vikakoodien lukemista kokeiltiin myöhemmin vielä muillakin tavoilla, jopa suoraan piuhoilla, mutta ei. Ecu ei puhunut mitään, ainakaan pistokkeen kautta. Se tosin saattaa selittyä silläkin, että diagnoosipistokkeen johto on jäänyt kytkemättä siinä kun autoon on joskus vaihdettu kone.

Seuraavaksi vaihdettiin kampiakselin asentotunnistin; jos se on mennyt mykäksi, moottorinohjausboksi (DME/ECU) ei saa tietoa koneen asennosta, jotta se voi antaa kipinän oikeaan aikaan - niinpä kipinää ei tule ollenkaan. Ostin uuden anturin. Ei toiminut silläkään (sehän nyt olisi ollut ihan liian helppoa). TOSIN pitää vielä tarkistaa ko. anturin välys, kun se saattaa olla liian iso...

Tähän mennessä diagnoosi oli, että bensaa tulee ja bensapumppu toimii, akkukin toimii koska startti pyörii vinhasti, mutta kipinä puuttuu.

No sitten koko homma menikin ihan farssiksi. Ruvettiin vuoron perään uusimaan suunnilleen kaikkia syttypuolen osia, koska ne olivat rikki joko mittarien mukaan tai silmin nähden.

Puola ei puhunut mitään; uusi tilalle. Samoin puolan johto. 

20150111_151755.jpg

Virranjakajan kannessa oli halkeama. Vaihtoon. Ostettiin ja asennettiin samalla uusi pyörijä.

Ei toimi. Startti pyörii edelleen, mutta kipinää ei näy, ei vaikka otti yhden tulpanjohdon irti, pani tulpan siihen päähän ja yritti saada hyppykipinää aikaan moottorin runkoon.

Seuraavaksi: moottorinohjausboksi eli ecu. Se löytyi apparin puolelta mustan kannen alta:

20150111_140227.jpg

Tämä on siis auton aivot, ja jos se ei toimi, auto ei käynnisty. Pimentynyt ecu olisi voinut selittää kaiken, myös sen ettei vikakoodien lukeminen onnistunut. Mutta kun se oli ehjä! Käytin sitä samalla elektroniikan ihmelapsella, joka fiksasi mun auton vahvistimen, eikä hän löytänyt siitä mitään vikaa. Varmuuden vuoksi lainattiin toista ecua ja yritettiin käynnistää sillä.

EI TOIMINUT. Se saakelin kipinä on edelleen piilosilla. Ja auto on tähän mennessä saanut kuulla enemmän suomen kielen sivistyssanoja kuin minä koko neljän kuukauden harjoitteluaikanani siellä korjaamossa.

Ihmetellään yhä, ja etsintä jatkuu. Kohta on varmaan starttikin paskana. Mutta periaatteessa mahdollisia ongelmiakohtia ovat vielä releet (ainakin päärele), sulakkeet ja johdot, erityisesti maajohdot (varsinkin puolalta eculle kulkeva maajohto). Siinähän sitten ettimään missä vika. Tuon kulkineen moottoritila sai nimittäin kokeneenkin mekaanikon kohottelemaan kulmakarvojaan: "Onpas mielenkiintoisia johtovirityksiä!"

Tai ehkä se toinenkaan ecu ei toiminut?

Joku foorumilla myös vinkkasi, että koneessa saattaa olla useampi kampiakselin asentoanturi, ja ne muut tulevat (vaihde?) laatikon kylkeen. Pitänee tutkia sekin vielä.

 

*** EDIT 21.1. ***

Infopläjäys foorumilta: Jos moottorissa on hammaspyörä edessä (dampperipyörä eli kampiakselin hihnapyörä), silloin kampuran antureita on vain yksi, ja se lukee koneen asentoa tästä pyörästä. Jos koneen etuosassa oleva pyörä sen sijaan on sileä, siellä oleva anturi on vain diagnostiikkaa varten, ja anturit kampiakselille ja kierroslukumittarille (2 kpl, samanlaisia) ovat vaihdelaatikon kyljessä. Näin minä asian käsitin :P

Mistä tulikin mieleen, että pitää vielä tutkia tuo dampperipyörä ja sen toimivuus. Eka diagnoosi foorumilta nimittäin oli, että siitä on vulganointi pettänyt, mistä sitten johtuu, että kone ei tiedä oikeaa asentoaan eikä silloin tuu kipinää. Luoja tietää sitten miten kallista SITÄ on lähteä korjaamaan.

Mutta on tää semmoinen farssi ollut, että nyt on aivan kauhea pakkomielle löytää se vika!

 

*** EDIT 23.1. ***

Eilisen tutkimisen tuloksia:

- Dampperi on ok, eli ei pyöri irrallaan
- Tsekattu yleismittarin kanssa akun tila: 12v + vähän reilu, eli sekin ok.
- Katottiin uudelleen puolalle tuleva virta, ja mitäs vittua? Mittari näytti nollaa, eli sinne ei sen mukaan tuu virtaa lainkaan. Ei kyllä kipinääkään. Mitenkähän se viimeksi muka katottiin että virtaa tulee?
- Moottori on maadoitettu kunnolla. Testattiin mittarilla.
- Takapenkin alta löytyneet 3 kpl releitä on ihan kärähtäneet:

20150122_141244_2.jpg

En sitten tiedä varmaksi mitä releitä nämä on, mutta googlaamalla löysin vähän infoa. Keltaiset ovat luultavasti polttoainepumpun releitä, tai toinen ainakin, ja harmaa ohjaa joitakin sähkölaitteita, esim. puhallinta ja ehkä myös keskuslukitusta. Meinaan keskuslukko ei ainakaan enää pelittänyt kun nuo olivat irti. En myöskään tiedä onko tuo tuollainen liittimien tummuminen normaalia, koska moottoritilassa olevista releistä yksikään ei näyttänyt samalta, enkä ole sen puoleen kyllä tähän mennessä nähnyt yhdenkään releen näyttävän samalta.

Moottoritilan rele- ja sulakerasia:

20150122_135512_2.jpg

Kaikki sulakkeet olivat ehjiä. Releetkin ainakin näyttivät ehjiltä, eikä sen puoleen kyllä tässä boksissa mitään päärelettä tai bensapumpun relettä pitäisi ollakaan. Niiden pitäisi olla siellä ecun vieressä, mutta jostain kumman syystä niitä ei siellä näy. Liekö edellinen omistaja konetta vaihtaessaan napannut ne pois kokonaan. En tosin ymmärrä miten ne laitteet oikein toimivat ilman niitä releitä, mutta minä en olekaan sähköinsinööri.

Pääreleen pitäisi olla 5-napainen ja yleensä se on valkoinen. Eipä näy.

Joka tapauksessa, seuraavana pitää käydä kuulostelemassa, pyöriikö bensapumppu OIKEASTI. Pelkkä bensan haju ei riitä mihinkään, vaikka se lemuaisi kuinka. (Tää oli mulle uusi tieto.) Jos se ei rupea surisemaan siinä kun virrat kääntää päälle, paljastuu taas yksi mahdollinen syyllinen: virtalukon pohja. Jos se bensapumppu taas lähtee pyörimään, niin... no sitten en tiedä, sit mennään taas tutkimaan syttypuolta. Perkele!