Tilasin Schmiedmannilta nokka-akselin anturin. Paketti saapui eilen, ja tänään vaihdoin sen. Anturi oli tarvike, mutta OE-laatua: paketissa luki Meyle. Ei kai se ihan paskaa ole, jos kerta Meylen valmistama. 

M50/52-koneen nokan anturin vaihtoon oli hyvät ohjeet Youtubessa. Katsoin videon ennen kuin aloin tekemään mitään, ja suosittelen samaa kaikille, jotka tähän operaatioon ryhtyvät. Samoin kannattaa irrottaa akun maakaapeli. Ihan vain varmuuden vuoksi. 

Nokan anturi sijaitsee tuolla vanoksen solenoidin alla:

20170819_112707.jpg

Vanoksen solenoidi on tuo hopeanvärinen lieriö tuossa kuvan keskivaiheilla. 

Jotta päästään käsiksi itse anturiin, tieltä pitää purkaa pois vähän letkuja ja liittimiä.

20170819_125312.jpg

Venttiilikopan huohotinputki irti ihan ensin.

Seuraavaksi pitää irrottaa vanoksen solenoidin liitin. Se sijaitsee imusarjan alla vähän veemäisessä paikassa, kaikkien letkujen ja piuhojen keskellä ja alla, mutta ei hätää: tämä on hyvää harjoitusta, sillä nokan anturin liitin on vielä veemäisemmässä paikassa. Liittimeen pääsee käsiksi seuraamalla solenoidilta lähtevää ohutta piuhaa.

20170819_125917.jpg

Kannattaa myös irrottaa vanoksen öljylinja. Se on aika pahasti tiellä, kun anturia ruvetaan irrottamaan ja piuhoja kaivamaan esiin.

Linja on kiinni banjoliittimellä tuossa solenoidin alapuolella vasemmalla:

20170819_135804-edit.jpg

20170819_125922.jpg

Se on kiinni 19 mm pultilla, ja molemmissa päissä on alumiiniprikat. Ne kannattaa vaihtaa uusiin. Kuparisetkin kaiketi käyvät ihan hyvin tilalle. 

Vanoksen solenoidi aukeaa 32 mm kiintoavaimella. Kun liitin on irti, solenoidi kieritellään auki ja pannaan syrjään. Sieltä tulee vähän öljyä, joten jos ei halua sotkea paikkoja, alle kannattaa laittaa jotain rättiä.

20170819_131930.jpg

Nyt päästiin käsiksi nokan anturiin. Se on kannessa kiinni viitosen kuusiokolopultilla, ja helvetin tiukassa muuten olikin. Pultti meni ihan paskaksi ja piti kaivaa tilalle toinen. Pultin ulkonäöstä päätellen anturi on vaihdettu ainakin kerran, tai ainakin yritetty vaihtaa. Toisaalta anturin merkinnät puhuisivat sen puolesta, että se on alkuperäinen:

20170819_133007.jpg

Ei edes Hella, vaan Bosch! Ja siellä luki myös BMW.

Sitten seuraa kaikkein viihdyttävin osio, ainakin katsojien mielestä: anturin liittimen kaivaminen imusarjan alta. Tässä yksilössä joku fiksu ihminen oli vielä nähnyt tarpeelliseksi liitellä johtoja nippusiteillä yhteen. Oli hiukan työtä saada niitä irti sieltä. Piti olla suurinpiirtein taskulamppu hampaissa ja toinen käsi toisella puolen imusarjaa ja toinen toisella puolen. Noin seitsemän ylimääräistä niveltä kädessä olisi myös auttanut asiaa suuresti.   

20170819_133017.jpg

Siinä se murheenkryyni viimein on. Anturin pää on imuroinut itseensä melkoisen määrän metallihileistä paskaa, joten pitänee jossain vaiheessa tarkistaa myös nokka-akselien kunto. Viimeistään sitten, kun vaihdan venttiilikopan tiivisteen. 

20170819_133024.jpg

Kannattaa myös tarkistaa liittimen pää, ettei sinne ole valunut öljyä. Jo yksin öljystä paskaantunut liitin voi selittää käyntihäiriöitä. Tämä liitin näytti oikein siistiltä.

20170819_133823.jpg

Sitten vaan uusi paikalleen. Tuo reikä on sitten aivan helvetin ahdas, eli anturi pitää kitkutella paikalleen. Liukasteena voi käyttää vähän moottoriöljyä. (Öljyssähän se ui joka tapauksessa.) Se pötikkä kyllä meni sinne, vaikka ensin vaikutti, ettei mene millään. Ja sitten! Koitapa saada se liitin paikalleen manaamatta kaikkia helvetin piruja avuksi.

20170819_135804.jpg

Lopuksi kaikki läjään ja koeajolle.

Jälleen kerran käynti oli tasaisempaa, kiihtyvyys parempi, nykiminen tiessään. Vaikka oli sadekeli. Mutta katsotaanpa miten on taas viikon päästä.

Alan olla jo erittäin kyyninen tämän auton suhteen. Nokan anturin vaihtokaan tuskin auttaa kuin muutamaksi päiväksi ennen kuin nykiminen alkaa uudelleen, mutta tulipa tehtyä.