Valittelin jo tuossa talvella sitä, että auton takapäästä kuuluu epämääräistä kalinaa. No, syy selvisi, kun vanhat iskarit otettiin irti ja kurkattiin, miltä yläpäät näyttävät.

Ihan hirveiltä.

20170715_145932.jpg

Tuossa toinen. Molemmista oli kuoret puhki ruostuneet (toinen itse asiassa hajosi kappaleiksi irrotettaessa) ja molemmista oli kumiosat irronneet liitoksistaan. Hyvä ettei iskarit tulleet jumalauta hattuhyllystä läpi. 

Vähän ennen katsastusta iski paniikki: piti vaihtaa pelkät takaiskarien yläpäät, mutta homma menikin päin mäntyä, koska iskaritkin olivat entiset. Kumpikin oli rykäissyt nesteet pihalle. Oli lauantai, ja soittelin kaikki kaupungin varaosaliikkeet läpi. Menin jopa Biltemaan. Kaikki tarjosivat eioota. Oli pakko kasata vanha paska iskari takaisin, koska jotenkinhan piti maanantaina päästä töihin ja katsastukseen.

Sitten kuitenkin onnenkantamoisella sain hommattua käytetyt ZX:n kaasuiskarit jousineen. Ne olivat kuulemma vain käyneet autossa kiinni, ja sen ne olivat näköiset ja oloisetkin. Tosin niistäkin oli yläpäät aika entiset. Vaihdoin niihin ne uudet yläpäät ja sitten laitoin ne autoon alle. Sen jälkeen loppui kalinat, ja katsastusmieskin sanoi dynamolle ajaessaan, että takapää vaimentaa hyvin. 

* * * * * *

Sitten: taisin viimein löytää syyn (taas kerran, josko nyt menisi lotto oikein) siihen nykimiseen. Epäilyslistallahan ovat nyt olleet 1) kampuran anturi, 2) nokan anturi, 3) joku/jotkut puola(t) tai 4) bensapumppu. Tilasin Saksasta uuden pumpun ja rupesin vaihtamaan sitä viime lauantaina. 

Tähän autoon on saatavana kahdenmallista pumppua, eikä sitä voi tietää, kumpi sinne käy, ellei kurkkaa vanhaa. Ota ensin vanha pumppu pois ja katso osanumero, sanottiin BMW vinkkiryhmässä Facebookissa. Arvatkaas katsoinko. No en. Mulla kun on tapana rynnätä pärstä edellä päin seinää. Niin että tilasin toisen ajatellen, että jospa se tuurilla olisi se oikea.

Pumpun vaihto on simppelimpi homma kuin olin kuvitellut. Siitä oli Youtubessa hyvä videokin.

Pumppu on tankissa sisällä, ja siihen pääsee käsiksi kontin kautta. Siellä oikeassa reunassa on huoltoluukku.

20170722_181158.jpg

Luukku aukeaa ristipääruuvarilla.

20170722_182027.jpg

Sitten bensapumpun liitin irti (metallihakasta pitää liu'uttaa sivusuunnassa, jotta se irtoaa). Polttoaineletkut kannattaa tulpata jollain, jottei bensaa valu kovin paljon pitkiinsä. 

20170722_182734.jpg

Me käytettiin pikkuräikän jatkovarsia.

Pumppua pitää tankissa paikallaan muovinen rengas, joka pitää kiertää irti kuin pullon korkki. Se on helvetin tiukassa, joten sitä kannattaa naputella myötäpäivään vasaralla ja esim. talttapäämeissellä. Mutta ennen kuin pumpun irrottaa, kaikki ylimääräinen roska ja paska pitää puhaltaa paineilmalla tai imuroida huit hemmettiin tankin päältä, koska muuten se roska ja paska lillii kohta tankissa.

20170722_183100.jpg

Sieltä nousee ensin tuo keltainen pömpeli, liekö siinä jonkinlainen kerääjä ja paineentasaaja ja polttoaineen määrän anturi samassa. Pumppu on siinä kiinni letkuilla, ja sitten se on vielä tankin pohjassa kiinni klipsillä. Klipsi pitää ensin avata ennen kuin pumppu nousee ylös, eli tankki kannattaa olla suht tyhjänä, tai muuten joutuu työntämään kätensä bensaan. 

20170722_184044.jpg

Siinä se murheenkryyni on. Ja uusi pumppu oli sitten just vääränlainen.

20170722_184059.jpg

Puhtaalta ja ehjältä näyttää, ja suodatinkin on puhdas, samoin tankin pohja. Muuten hyvä, mutta se ei vaan toimi. 

20170722_184106.jpg

Osanumero on Bosch 0 580 314 123. 

Vitutti kun pientä oravaa, mutta sen siitä saa, kun on hätänen eikä malta ensin katsoa vanhasta osannumeroa ja sitten vasta tilata uutta. Ei auttanut muu kuin kasata vanha paska takaisin tankkiin ja kokeilla, lähteekö auto edes käyntiin enää.

Yllätys oli suuri, kun lähti käyntiin, ja hyvin vieläpä. Ja eilisen se toimikin kuin unelma. Ei nykinyt eikä tutissut. Mutta tänään sitten pätki siitäkin edestä. 

Ilmeisesti pumppu on sen verran hajalla, että se toimii jonkun aikaa kun sitä vähän potkaisee, ja sitten hetken perästä se ei enää toimikaan. 

* * * * * *

Kävin tänään korjaamolla lukemassa vikakoodit. Sehän se nyt olisikin ollut ihan liian helppoa, että sieltä olisi pätkähtänyt näytölle vaikka Camshaft position sensor tai Fuel pump, mutta ei. Ei koodin koodia tälläkään kertaa. (Kyllä teki mieli potkaista, autoa siis.) Asentaja sanoi, että ei se välttämättä annakaan koodia bensapumpusta, vaan se saattaa väittää että vika on vaikka lambdassa, jos seos käy liian laihaksi huonon pumpun takia. Kehotti vaihtamaan pumpun.

Lähetin väärän pumpun takaisin ja tilasin oikeanlaisen. Kunhan se saapuu, nähdään, mitä tapahtuu. Tuliko tällä kertaa seitsemän oikein lotossa nimeltä Arvaa Bemarin Vika.

Toisaalta: Jos asentoanturit (kampuran tai nokan) olisivat viallisia, auto ei varmaan olisi mennyt päästöistä läpi, veikkaan.