Olen tässä pohtinut tuota käyntihäiriötä ja sen mahdollista syytä. Vian on pakko olla jossain sähköjärjestelmässä, siis meinaan joku anturi menossa tai jotain, koska akun kenkien irrotus auttaa ongelmaan aina - tai ainakin tähän saakka on auttanut.

Tässä listaa mahdollisista vikapaikoista, joita olen pohtinut sekä itsekseni että P:n kanssa.

  •  Imuilmavuoto (epätodennäköinen, koska siinä tapauksessa tyhjäkäynnillä auto todennäköisesti sammuisi ja vika esiintyisi koko ajan)
  • Ilmamassamittari menossa
  • Lambda viallinen (tämäkin epätodennäköinen, vikakoodien nollauksen ei pitäisi vaikuttaa suuntaan eikä toiseen)
  • Karstainen tyhjäkäyntimoottori antaa ehkä vikakoodia ajotietokoneelle. Joka tapauksessa tyhjäkäynnillä kierrokset seilaa jonnin verran.
  • Ajotietokoneessa vikaa vikaa. Kertokaa vaan jos tämä EI ole mahdollista, mutta mietin, että voiko tietsikassa olla joku virtapiiri posahtamassa, ja se sitten lyö järjestelmän vikatilaan silloin kun sitä sattuu huvittamaan.

Tänään kävin kurkkimassa konepellin alle ja bongasin pari korjattavaa kohtaa.

20140406_143351-normal.jpg

Mietin itsekseni, mikä hitto tämä jesseteipillä korjattu putki on, ja foorumilla sain vastauksen, että se vie jäähdytysilmaa laturille. Se ei siis vaikuta käyntiin millään tavalla. Mutta onhan tuo helvetin ruma noin, pitää siis fiksata.

 

20140406_143832-normal.jpg20140406_143956-normal.jpg

Ohjaustehostimen nestesäiliön alla oli jotain törkyä, ja minä jo säikähdin että onko se sylkässyt nesteet pihalle. Tarkistin asian, ja kyllähän siellä ihan nätisti nestettä oli jäljellä. Ei syytä huoleen, sanoivat foorumilla; joku on varmaan vaan kaatanut nestettä ohi ja sitten siihen on kertynyt pölyä päälle, ja sen takia se näyttää noin paskaiselta.

Tänään myöskin ajellessa mietin, että pitäisi keksiä bemun perspäähän joku kiva teippauskuvio, joka kävisi tuon etupään tyyliin.