Nyt lumien sulettua tuon valkoisen bemarin kohtalo on alkanut taas kiinnostaa. Hankalan reitin (mäkiä + kaupunkiajoa) vuoksi sitä ei ole talven aikana pystynyt hinaamaan omaan pihaan, joten se on nyt kököttänyt siellä parkkiksella jotain kaksi kuukautta. Lumet estivät myöskin auton perinpohjaisemman tutkimisen, ihan samoin kuin -20 asteen pakkanenkin. Autohommia ei hirveästi viitsi harrastaa lämpötilassa, jossa sukatkin jäätyvät.

Oireet tosiaan viittaavat vahvasti kolmeen eri vaihtoehtoon:

1) Kampiakselin anturissa on kontaktihäiriö
2) ECU on rikki (myös se toinen jolla testattiin) tai sen virtajohdoissa on häikkää
3) Puolan maadoituksessa on vikaa.

Klasu- väänsi mulle foorumilla rautalangasta:

**************************************************************

Jos kipinä uupuu, on oskilloskooppi hyvä ystäväsi.
Puola antaa kipinän, kun maadoitus katkaistaan.
Eli puolalle tulee kunnollinen +12v (ts. akkujännite) ja maadoitus, jota ecu katkoo.

Kun maadoitus katkaistaan, puola tuottaa kipinän. Jos ei, on puola rikki.
Jos ecu ei anna ohjausta, siirry takaisin kohtaan kampiakselin asentotunnistin, jos ok, siirry kohtaan johdotukset.
Jos kaikki johdot ok, ecu on viallinen.

**************************************************************

Tästäpä tämmöinenkin aloitteleva rähmäkäpälä tajuaa miten asia on!

Googletellessani ECUn testausta löysin tällaisen sivuston. Sivulla käsitellään E30:aa ja M-konetta, mutta mitä sitten, moottorinohjausboksi on sama Motronic 3.1. Kirjoittelin selvemmäksi tuon 55-pinnisen ECUn testikaavion, tässäpä se:

**************************************************************

Component or circuit

Test terminals

Test conditions

Correct test value

Main relay control

36 + ground

 

Main relay must click on when terminal 36 is touched to ground

Voltage supply to control unit (ECU)

18 + ground
37 + ground

Bridge terminal 36 and 2 with fused jumper wire

Battery voltage (approx. 12 VDC)

Main grounds

2 + ground
14 + ground
19 + ground
24 + ground

 

Continuity

Throttle switches

52 + ground


53 + ground

Throttle closed
Open throttle slowly to half-position
Throttle fully open

Continuity
No continuity

Continuity

Fuel pump relay control

3 + ground

Bridge terminal 36 + 2 with fused jump wire

Fuel pumps run (audibly) when terminal 3 is touched to ground

Fuel injector control
(injectors 1, 3 and 5)

16 + ground

Bridge terminal 36 + 2 with fused jump wire

Fuel injectors (1,3 & 5) click when terminal 16 is touched to ground

Fuel injector control
(injectors 2, 4 and 6)

17 + ground

Bridge terminal 36 + 2 with fused jump wire

Fuel injectors (2, 4 & 6) click when terminal 17 is touched to ground

Starter input
(terminal 50)

27 + ground

Ignition ON

Battery voltage (approx. 12 VDC)

Reference sensor

48 + 47

 

540 ± 54 ohms resistance

Coolant temp. sensor

45 + ground

 

Resistance varies with temperature

Idle air stabilizer valve

4 + 22

 

40 ohms resistance

Air flow sensor

7 + 12

Move sensor flap or actuate starter

Resistance must fluctuate

Evaporative emissions purge valve

5 + ground

Bridge terminal 36 + 2 with fused jump wire

Purge valve clicks on when terminal 5 is touched to ground

Cylinder identification sensor

8 + 31

 

Less than 1,0 ohm resistance

Air conditioning on signal

40 + ground
41 + ground

Air conditioning switch ON; ignition ON; ambient temperature above 16 C

Battery voltage (approx. 12 VDC)

Automatic transmission park/neutral signal

42 + ground

Selector lever in park or neutral position, ignition ON

Battery voltage (approx. 12 VDC)

*************************************************************

Ja vielä kaavakuva ECUn liittimestä, jossa pinnien numerot:

dme%20cable%20connector.jpg

Tästä sitten testailemaan pääreleen ohjausta, ECUlle tulevaa virtaa ja maadoituksia.

Siitä kampuran anturista puheen ollen, sen välys vauhtipyörään pitäisi olla 1 mm - plus miinus 0,3 mm. Liittimen pinneistä 1+2 mitataan syöttöjännite, jonka pitäisi käynnistettäessä olla 2-3 V tai korkeampi. Maadoitus mitataan pinnien 2+3 väliltä. Nämäkin siis testauslistalle.