Nyt lumien sulettua tuon valkoisen bemarin kohtalo on alkanut taas kiinnostaa. Hankalan reitin (mäkiä + kaupunkiajoa) vuoksi sitä ei ole talven aikana pystynyt hinaamaan omaan pihaan, joten se on nyt kököttänyt siellä parkkiksella jotain kaksi kuukautta. Lumet estivät myöskin auton perinpohjaisemman tutkimisen, ihan samoin kuin -20 asteen pakkanenkin. Autohommia ei hirveästi viitsi harrastaa lämpötilassa, jossa sukatkin jäätyvät.
Oireet tosiaan viittaavat vahvasti kolmeen eri vaihtoehtoon:
1) Kampiakselin anturissa on kontaktihäiriö
2) ECU on rikki (myös se toinen jolla testattiin) tai sen virtajohdoissa on häikkää
3) Puolan maadoituksessa on vikaa.
Klasu- väänsi mulle foorumilla rautalangasta:
**************************************************************
Jos kipinä uupuu, on oskilloskooppi hyvä ystäväsi.
Puola antaa kipinän, kun maadoitus katkaistaan.
Eli puolalle tulee kunnollinen +12v (ts. akkujännite) ja maadoitus, jota ecu katkoo.
Kun maadoitus katkaistaan, puola tuottaa kipinän. Jos ei, on puola rikki.
Jos ecu ei anna ohjausta, siirry takaisin kohtaan kampiakselin asentotunnistin, jos ok, siirry kohtaan johdotukset.
Jos kaikki johdot ok, ecu on viallinen.
**************************************************************
Tästäpä tämmöinenkin aloitteleva rähmäkäpälä tajuaa miten asia on!
Googletellessani ECUn testausta löysin tällaisen sivuston. Sivulla käsitellään E30:aa ja M-konetta, mutta mitä sitten, moottorinohjausboksi on sama Motronic 3.1. Kirjoittelin selvemmäksi tuon 55-pinnisen ECUn testikaavion, tässäpä se:
**************************************************************
Component or circuit |
Test terminals |
Test conditions |
Correct test value |
Main relay control |
36 + ground |
|
Main relay must click on when terminal 36 is touched to ground |
Voltage supply to control unit (ECU) |
18 + ground |
Bridge terminal 36 and 2 with fused jumper wire |
Battery voltage (approx. 12 VDC) |
Main grounds |
2 + ground |
|
Continuity |
Throttle switches |
52 + ground |
Throttle closed |
Continuity |
Fuel pump relay control |
3 + ground |
Bridge terminal 36 + 2 with fused jump wire |
Fuel pumps run (audibly) when terminal 3 is touched to ground |
Fuel injector control |
16 + ground |
Bridge terminal 36 + 2 with fused jump wire |
Fuel injectors (1,3 & 5) click when terminal 16 is touched to ground |
Fuel injector control |
17 + ground |
Bridge terminal 36 + 2 with fused jump wire |
Fuel injectors (2, 4 & 6) click when terminal 17 is touched to ground |
Starter input |
27 + ground |
Ignition ON |
Battery voltage (approx. 12 VDC) |
Reference sensor |
48 + 47 |
|
540 ± 54 ohms resistance |
Coolant temp. sensor |
45 + ground |
|
Resistance varies with temperature |
Idle air stabilizer valve |
4 + 22 |
|
40 ohms resistance |
Air flow sensor |
7 + 12 |
Move sensor flap or actuate starter |
Resistance must fluctuate |
Evaporative emissions purge valve |
5 + ground |
Bridge terminal 36 + 2 with fused jump wire |
Purge valve clicks on when terminal 5 is touched to ground |
Cylinder identification sensor |
8 + 31 |
|
Less than 1,0 ohm resistance |
Air conditioning on signal |
40 + ground |
Air conditioning switch ON; ignition ON; ambient temperature above 16 C |
Battery voltage (approx. 12 VDC) |
Automatic transmission park/neutral signal |
42 + ground |
Selector lever in park or neutral position, ignition ON |
Battery voltage (approx. 12 VDC) |
*************************************************************
Ja vielä kaavakuva ECUn liittimestä, jossa pinnien numerot:
Tästä sitten testailemaan pääreleen ohjausta, ECUlle tulevaa virtaa ja maadoituksia.
Siitä kampuran anturista puheen ollen, sen välys vauhtipyörään pitäisi olla 1 mm - plus miinus 0,3 mm. Liittimen pinneistä 1+2 mitataan syöttöjännite, jonka pitäisi käynnistettäessä olla 2-3 V tai korkeampi. Maadoitus mitataan pinnien 2+3 väliltä. Nämäkin siis testauslistalle.
Kommentit