On taas kouluviikko, ja Bemariin on tullut tehtyä kaikenlaista eilisen ja tämän päivän aikana.

Eilen vaihtui se huohotinputki, josta oli puhetta edellisessä postauksessa. Se oli aivan helvetin pahassa paikassa. Yläpuolella tiellä oli imusarja, ja alapuolella edessä oli miljoona tukirautaa, letkua ja putkea. En tosiaankaan meinannut alkaa irrotella imusarjaa, joten putken lohkon puoleinen pää irrotettiin alakautta. Kaiken kukkuraksi se oli kiinni klemmarilla. Lohkonpuoleisen pään irrottua vanha putki tipahti pois; sitä ei tarvinnut juuri edes nykäistä. Itse asiassa se ei ollut niin pahan näköinen kuin olin luullut. Hapertunut toki, ja kovettunut, joten kyllä sieltä jostain päin oli varmasti vuotanut raakaa ilmaa koneeseen. Sitten vaan uutta putkea paikalleen, klemmari kiinni sieltä putkien ja tukirautojen keskeltä (tässä kohtaa suusta pääsi muutama värikäs ilmaisu), auto alas ja putken toinen pää yläkautta kiinni. Vot.

Päivä jatkui rengastyön merkeissä: piti irrottaa nahkoiksi kuluneet kumit hyviltä vanteilta. En ole pitkään tehnyt rengashommia, joten piti hiukan muistella, miten kumit irrotetaan vanteilta. Totesin, että rengasasentajaa minusta ei ainakaan tule, ei näillä lihaksilla. Ja löytyi muuten sitten illalla ihan uusiakin lihaksia.

Kesärenkaiden vaihdon jälkeen Calypsorotin takapää on ravistanut häiritsevästi, joten irrotin siitä takapyörät ja tarkistin niistä tasapainotukset. Olihan sieltä toisesta renkaasta tippuneet painot matkan varrelle. Painojen lisäämisen jälkeen matka sujui tasaisemmin.

Tänään ohjelmassa oli nelipyöräsuuntaus asiakkaan autoon. Tämä tehtiin ryhmässä.

20160517_095246.jpg

Koulun nelipyöräsuuntauskone on monimutkaisempi kuin se, jolla tein suuntauksia harkkapaikassa puolitoista vuotta sitten. Se kyselee kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat rengaspaineista ja maavaroista lähtien ennen kuin päästään käsiksi itse suuntaukseen. Suuntaus itsessään on yllättävän helppo toteuttaa, vaikka vaikuttaakin aluksi monimutkaiselta. Pääpiirteissään se menee näin:

  • Auto nosturille. Bonusta, jos se tulee heti kerralla oikeaan kohtaan.
  • Peilit kiinni vanteisiin. (Peilit ovat sitten kalliita, eli älä kolhi niitä.)
  • Kirjaa auton tiedot koneelle. Mittaile rengaspaineet, tarkasta renkaiden kulumat, mittaa maavarat, mitä kone nyt sitten keksiikään kysyä seuraavaksi.
  • Liikutellaan autoa taakse- ja eteenpäin ja katsotaan, löytääkö kone kaikki neljä peiliä.
  • Lukitaan jarrupoljin.
  • Pyöritellään rattia vasemmalle ja oikealle, jotta kone tunnistaa pyöränkulmat.
  • Tallennetaan arvot ennen kulmien säätöä.
  • Lukitaan ratti keskelle.
  • Tarkistetaan mitkä kulmat ovat persiillään ja säädetään ne kohdalleen.
  • Tulostetaan raportti.
  • Valmis.

Korjatkaa, jos unohdin jotain.


Tänään tein myös omaan autoon ilmastointihuollon.

20160517_142322.jpg

Tässä autossa ilmastoinnin liittimet löytyvät tuosta moottorin vasemmalta puolen keulasta katsottuna:

20160517_142336.jpg

Punainen on korkeapainepuoli ja sininen matalapainepuoli. Ja ilmastoinnin kompura on tuolla moottorin kupeessa myöskin vasemmalla puolen:

20160517_142343.jpg

(Huono, ylivalottunut kuva, valitettavasti.)

Kompura tuli jo viime kouluviikolla todettua toimivaksi.

Tämä auto on ikäisekseen edistyksellinen, sillä ilmastointi käyttää R134a-kylmäainetta. R134a alkoi korvata R12:aa vuoden 1993 alusta - eli tämän auton valmistusvuonna. Voi myös olla, että tähän on joskus vaihdettu kylmäaineet ja tiivisteet. Kylmäaineen tyyppi lukee tuossa vihreässä kilvessä kompuran kyljessä. Siitä ei vain saa kuvassa mitään selvää.

Edellinen omistaja sanoi ostaessani autoa, että ilmastointi ei sitten toimi; hän oli yrittänyt korjata asiaa vaihtamalla sulakkeita ja releitä, muttei ollut onnistunut. Viime kouluviikolla mittaillessani totesin, että kompuralle ei tule jännitettä. Vika voi olla releessä tai sulakkeessa, tai sitten jostain on piuha poikki. Veikkasin myös, että ehkä koko systeemi ei toimi, jos aineet ovat lähteneet karkuun. Olivathan ne, mutta ei se toimimattomuus siitä johtunut.

20160517_144129.jpg

Liittimet kiinni putkiin ja sitten menoksi.

 

20160517_151516.jpg

Kone otti kylmäainetta talteen 0,125 kiloa ja täytti vaadittavat 1,450 kiloa. Hups! Aineet olivat karanneet jonnekin. Vuotoja ei ollut, tai niin tämä kone ainakin sanoi.

Sitten kokeilin ilmastointia. Ei toiminut: kompura ei elä vieläkään. Huomenna siis jatkuu vianetsintä. Olisipa se vain joku rikkinäinen rele!