No niin. Sain viimeinkin aikaiseksi tsekkailla puolat läpi BTCFn foorumin ohjeiden mukaan. Minunhan siis PITI tehdä tämä jo varmaan kaksi vuotta sitten, mutta kun, no, en nyt vaan tehnyt.

Oireina siis autossa satunnaisesti nykiminen ja pätkiminen, viive kaasuun vastatessa, huono tyhjäkäynti, huono käynti ylipäätään etenkin märällä kelillä. Oireet tulee ja menee, mutta painottuvat kylmänkosteille keleille - ja pahenivat eksponentiaalisesti nyt kun pakkanen ja pluskelit ovat vuorotelleet koko ajan viimeisen kuukauden ajan. Kuivalla kesäkelillä ei mitään ongelmaa!

Tämä konehan on sitten M50B25 ja vanos.

Ensin, irrotetaan öljyntäyttökorkki ja venttiilikannen muovikotelot. Tarvii räikän ja (pitkän) 10mm hylsyn.

20170422_200922-edit.jpg

Kuvassa pytyt numeroituna. 2. pytyn omituisen näköinen kötöstys on tarvikepuola, mikä, hämmentävää kyllä, oli näistä puolista ainoa täysin ehjä!

Virrat pitää olla pois päältä. Tai jos haluat pikapermanentin, käännä avaimesta. Siellä menee kuitenkin aika hurjat jännitteet.

Napsi puolista virtajohdot pois. Ne lähtevät, kun nostaa tuota metalliliuskaa ylöspäin ja vetää liittimestä. Sitten irrottele mutterit, jotka pitävät puolia paikallaan, ja paina mieleen, missä kohdin maapiuhat (nuo lituskaiset johdot 3. ja 6. puolan nurkassa) ovat, jotta osaat laittaa ne takaisin oikeille paikoilleen.

Sitten nostat puolat ylös yksi kerrallaan ja syynäät ne läpi. Halkeamat kumi- ja muoviosissa ja hapettuma metalliosissa on paha juttu.

Minun autossa näytti tältä:

20170422_201622.jpg20170422_202016.jpg
Neljässä puolassa (1-4. sylinterit) puolan ja tulpan väliin tuleva kuminen häiriönpoistaja / "tulpanhattu" oli kärjestään rikki, kokonaan tai osittain.

 

20170422_202816-edit.jpg
Ykköspytyn puolassa näkyy selvästi pari 45 asteen kulmassa kulkevaa halkeamaa. Nämä eivät nyt ole vielä kauhean pahoja, mutta kun tuonne kerääntyy kosteutta, se vaikuttaa taatusti auton käyttäytymiseen. Erikoista tässä pytyssä oli, että vaikka tulpanhattu oli täysin ehjä, tulpan ja puolan välistä löytyi öljyä.


20170422_202532.jpg20170422_202544.jpg
2. pytyn puola on tarvike. Se on myöskin ainoa täysin ehjä koko kuuden setistä.

 

20170422_202158-edit.jpg
Kolmospytyn puola oli pahin: sekä pari pientä 45 asteen halkeamaa että yksi isompi railo nuolen osoittamassa kohdassa.

 

20170422_202010.jpg20170422_201747.jpg20170422_201622.jpg
4.-6. pyttyjen puolissa myös samanlaiset, puolen sentin mittaiset 45 asteen halkeamat, ja kaikista häiriönpoistajien kumit paskana.

Muistin, että osasta puolia nuo kumitötsät olivat rikki, ja suunnittelin ostavani vain uudet sellaiset. Mutta luulen, että tämä menee kyllä puolien uusimiseksi. Meinaan eivät nuo halkeamat tuosta ainakaan itsekseen parane. Mikähän ne on mahtanut noin halkeiluttaa, vai ovatko vain vanhuuttaan menneet? Auton historiatiedoista en ainakaan löytänyt infoa puolien vaihdosta, joten ehkä nuo ovat alkuperäiset 23 vuoden takaa?