"Autovalmistajat suosittelevat Lambda-anturin vaihtoväliksi bensiinimoottoreille 160.000 km ja dieselmoottoreille 250.000 km." Motonet.fi

Ai jaa?

Minun autossa on jotain kolmesataatuhatta lasissa eikä siihen varmaan ole ikinä vaihdettu tuota lambdaa, sen verran kovaan se oli ainakin sinne junttaantunut kiinni. Palanut toisin sanoen. Sulanut kenties?

Kaiken kukkuraksi, vaikka lambda on vaihdettava osa, joku saksalainen huippuinsinööri on keksinyt tunkea kyseisen anturin toisen pään - sen, jossa on kierteet - pakoputken YLÄPUOLELLE. Niinpä koska tuo laite ei osoittanut minkäänlaisia irtoamisen merkkejä hellällä käsittelyllä, autosta piti irrottaa koko savupiippu katteineen, jotta vanhan anturin sai poikkeen. Eikä se sittenkään lähtenyt ilman ongelmia.

Minä en tätä tehnyt. Olinpahan vaan kattomassa vieressä.

20140529_112640-normal.jpg

Siinä putkien haarakohdassahan se lambdan kiinni palanut osa törröttää. (Luulen, että nuo pöntöt on äänenvaimentimet, mutta saa korjata, jos olen väärässä). Siitä lähtee neljä piuhaa, jotka on tuosta jo katkaistu. Normaalisti se on kiinni kierteellä, tässä automallissa omituisella 17 millin kierteellä, mutta nuo kierteet eivät kyllä kiertyneet enää yhtään mihinkään. Ukko sitä irrotteli vaikka sun millä työkaluilla semmoiset pari tuntia ja käytti painona muun muassa pukeille nostettua Opelin romua, josta oli poistettu kaikki liikkuvat osat. Peltikasa-ooppeli siirtyi puoli metriä paikaltaan sen tempomisen tuloksena. 

20140529_113136-normal.jpg

Loppujen lopuksi, eihän se kiinnipalanut anturi siitä mihinkään liikkunut. Niinpä se irrotettiin rälläkällä ja pantiin sinne uusi kierrepultti.

Auto seisoo tallilla vielä huomisen, koska pakoputket pitää hitsata takaisin kiinni ja niissä oli pari reikää, jotka pitää paikata. Lisäksi epävakaan ajotuntumankin syy selvisi: edestä on hajalla oikea alatukivarsi ja vasen ulompi raidetangon pää. No se selitti sen hullun vatkaamisen! Autolla ei sitten ajeta metriäkään ennen kuin ne on vaihdettu. Ymmärsin isännän puheista, että olisi ehkä ollut ihan päivistä kyse, että kyseiset osat olisivat lauenneet aivan totaalisesti. Onneksi uudet osat eivät paljon maksa.

Mietin yhä sitä mustaa bemua että mitä sille tekis...

Ps. Tässä muutama paras BMW-kirjainyhdistelmän suomennos:

Be My Wife
Baijerilainen Maatalous-Wempain
Brutal Money Washer

Erityisesti viimeinen lämmitti sydäntä. NIINPÄ NIIN.