Olihan ne aikakin vaihtaa, nimittäin vk-tiiviste ja öljyt. Nehän piti vaihtaa jo öö viime talvena. Sain tehdä homman ylhäisen yksinäni tuolla työharjoittelupaikassa, vaikkakin olihan siinä ohjaajia vieressä neuvomassa (ja kommentoimassa, harjoittelijoiden hommia on aina mukava kommentoida).

20141009_150027-normal.jpg

Venttiilikannen irroittamiseksi pitää ensin irrottaa kopan muoviset suojakuoret, joista ylempi on kiinni kahdella pultilla ja alempi kahdella mutterilla - mutta ennen sitä täytyy ottaa öljysäiliön korkki irti, koska se on tiellä. Sen jälkeen irrotellaan puolanjohdot (ne lähtevät, kun nostaa ekaksi metallisen lukkosalvan ja sitten vetää johdon irti) ja puolat. Puolat kannattaa muistaa laittaa siihen järjestykseen, jossa ne olivat, koska ne pitää laittaa samassa takaisin alkuperäisille paikoilleen. Minä nostelin ne työkaverin vinkistä imusarjan päälle. Kahdessa puolassa on maajohto, joka on myöskin muistettava laittaa takaisin alkuperäiselle paikalleen.

Sitten irrotetaan huohotusputki, joka tulee venttiilikopan kulmaan kiinni.

Viimeiseksi irrotellaan kannen pultit, joita on 13 kappaletta, kolmessa rivissä. Prikat pitää muistaa ottaa talteen. Sen jälkeen voidaankin irrottaa venttiilikopan kansi. Se oli tässä yksilössä vähän jämähtänyt kiinni ja piti vääntää irti talttapäisellä meisselillä.

Olihan se koneisto vähän kakkanen sisältä. Öljyä oli valunut aika huolella tiivisteen välistä, ja tulppienkin tiivisteet vuotivat. Kopan kansi näytti aika tyrmäävältä. Se meni suoraan pesukoneeseen ja vietti siellä kymmenen minuuttia, ja senkin jälkeen se oli vielä likainen.

20141009_141314-normal.jpg

20141009_141319-normal.jpg

Ennen uuden tiivisteen laittoa tiivisteiden kohdat on pyyhittävä puhtaaksi, sekä kannen että kopan puolelta. Näissä kuvissa uusi tiiviste on jo asennettu paikalleen ja venttiilikoneisto on pyyhitty puhtaaksi. Parin tulpan reiässä on vielä öljyä, jonka putsasin kuvan ottamisen jälkeen pois rätillä ja paineilmalla.

Ja sitten tuli hauska ylläri:

20141009_141248-normal.jpg

Joku valopää on maalannut tän! Maalia oli myös tiivisteiden välissä (kuvassa kannen reunoilla hopeanvärisiä hitusia), ja maali oli syövyttänyt metallia altaan niin että kansi piti panna liimalla kiinni. Ensin maali piti tietysti raaputella huit helvettiin.

Puhdas kansi (ainakin puhtaampi):

20141009_142115-normal.jpg

Kasaaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. Tässä vaiheessa kannattaa muistaa laittaa myös huohotusputki kiinni ja maajohdot paikalleen.

Sen jälkeen suorittelin öljynvaihdon ja vaihdoin myös öljynsuodattimen. Tuo samperin masiina hörppi kuusi ja puoli litraa öljyä, vaikka sen pitäisi vielä vain 5,75 litraa. Meinasin potkaista.

En potkaissut.

Ps. Jo nyt on kumma kun eka tekee autohommia päivällä töissä ja sitten vielä yöllä unissakin... Nimimerkillä korjasinpa autoja koko yön.