Ilmamassamittarin puhdistus oli epäilemättä paikallaan, mutta se ei kauaa auttanut. Nyt sadekelien alettua bemari nykii taas. Eilen kauppaan lähtiessä kylmällä koneella vaihdoin kakkoselta kolmoselle ja hölläsin kaasua, niin silloin rupesi käymään hirveä rytkytys konehuoneessa. Hyvä ettei menopeli sammunut siihen paikkaan. Käynti tasaantui siitä sitten, mutta jotenkin omituisesti tuntui koko matkan, että kolmasosa hevosista karkasi jonnekin tai vähintään nukkuu.

Muutoin häiriötä on lähinnä kiihdyttäessä, jolloin tuntuu välillä siltä että kaasupedaalin tilalla on kuminauha. Tehot nousee-tasaantuu-nousee-tasaantuu-nousee-tasaantuu, eli auto kiihtyy hyppäyksittäin. Tasaisella kaasulla ei ole mitään ongelmaa.

Tajusin tosiaan tänään tuon asiayhteyden säätilan kanssa, ja se sai minut epäilemään jonkinlaista pientä sähkövikaa. Jossakin liittimessä - todennäköisesti sytkä- tai ruiskupuolella, bensapumpun johdoissa tai sen releessä - saattaa olla kontaktihäiriö, etenkin jos sinne on päässyt kosteutta. Tämän puolesta puhuisi se, että ongelmia ilmenee vain kylmällä koneella ja pahiten kostealla kelillä. Tai sitten kaasuläpän asentoanturi, jokin lämpötila-anturi, tai nokka-akselin / kampiakselin anturi alkavat olla tiensä päässä. Imupuolen letkut on tarkistettu, mutta ne voisi vielä kiristellä varmuuden vuoksi. Ja sen haitariletkun voisi ottaa irti ja katsoa ettei siellä ole halkeamia.

Taidanpa käydä luetuttamassa vikakoodit tuosta kunhan joudan. Koululla sitä ei maksa vaivaa tehdä, koska koulun uudet laitteet eivät pääse tuon 22-vuotiaan leidin tietoihin käsiksi.