Eilen säikähdin ihan kunnolla, kun autoa sammuttaessa näyttöön putkahti CHECK CONTROL. Olin silloin noin 20 kilometrin päässä kotoa ja kotiinpäin piti ajella syrjäisiä maanteitä pitkin pimeän laskeuduttua, joten rupesin jo miettimään, jättääkö das Auto minut viimeinkin tienposkeen, vai mitä ihmettä tuo viesti oikein meinaa.

Katsoin manuaalista selityksen: Keskusohjausyksikössä (tilapäinen) häiriö, joten vikailmoituksia ei tule. Ota yhteyttä lähimpään BMW-korjaamoosi.

Vai ei vikailmoituksia tule.

"Check control" katosi näytöstä kun käynnistin auton muutaman tunnin päästä uudelleen, mutta kun pääsin kotipihaan ja sammutin koneen, näytössä oli neljä virheilmoitusta putkeen. Bremsbeläge, Rücklicht, Kennzeichenlicht, Waschwasserstand, eli kaikki ne, mitä se on välkytellyt koko ajan viimeisen kuukauden ajan. Huvittavaa sinänsä, sillä mikään niistä ei pidä paikkaansa. Jarrupaloissa on vielä hyvin pintaa, takavalot ja rekisterikilvenvalot palavat kaikki ja lasinpesunestettäkin on tarpeeksi. Oliskohan piuhoissa vikaa, tai sitten jossakin releessä.

Mutta pahin säikäys iski tänä aamuna, kun rupesin guuglettelemaan ratkaisuja tuohon Check controliin. Bimmerforumseilla eräs kirjoittelija kertoi, että hänelle tuo kyseinen vikailmoitus oli ilmestynyt vähän ennen kuin autoon oli syttynyt tulipalo viallisista (vanhoista) sähköjohdoista. Että iik ja silleen.

Joka tapauksessa auto käy ja kukkuu niinkuin pitääkin. Missään ei vaikuta olevan vikaa (paitsi ajotietokoneen päässä), eikä hytissäkään käryä palaneelle.

Päivittelen tätä postausta, kunhan (joskus) saan selville missä ongelma oli.