Km: 338712

Eilen tuli vaihdettua Calypsorotiin öljyt. Plus suodatin tietty. Vanha öljy oli yllättävän mustaa, vaikka viime vaihdosta ei kuitenkaan ole sen kauempaa kuin vajaa puolitoista vuotta (10/2014), eikä tuolla nyt niin kovin paljon ole ajeltu. Koska olen merkkiuskollinen jäärä (ainakin kunnes tarpeeksi huono kokemus pakottaa vaihtamaan), laitoin koneeseen tälläkin kertaa Castrolia. Sinne meni 5 litraa niin että hulahti.

Samalla tuli huomattua, että etupää nitisee ja rutisee ja narisee aivan kammottavasti. Ääni kuuluu sekä pyöriä kääntäessä että töyssyyn ajettaessa ja varsinkin hiljaisissa nopeuksissa. Alapallonivel sieltä on tainnut levitä, jälleen kerran. Kuinka tyypillistä. Mitä tuota huoltokirjaa tuossa vilkuilin, niin vasen "alatukivarsi" on vaihdettu heinäkuussa -14. Ilmeisesti se tarkoittaa juuri sitä niveltä mistä nytkin kiikastaa. Siitä en ole päässyt vielä selvyyteen kumman puolen nivel sieltä on tällä kertaa hajonnut, mutta veikkaan oikeaa, jos se vasen on kerta vaihdettu puolitoista vuotta sitten. Eipä sillä että se merkitsisi yhtään mitään, koska näistähän paukkuu nuo pallonivelet muutoinkin noin 1-2 vuoden välein. Mikäs ihme se on kun noin 70% auton painosta lepää etuakselin varassa. (Muistaakseni.)

No, jospa sitä narinaa jaksaisi kuunnella vielä kuukauden verran, niin sitten pääsisi koulun tiloihin vaihtamaan sen nivelen.

Toinen epämiellyttävä seikka: laturi kihisee, ja se kihisee jo aika kovaa. Sieltä on kai laakerit menossa. Muistan yhä sen, kun musta bemmi sammui yhtäkkiä keskelle keskustaa, kun laturi kärvähti ilman minkäänmoista varoitusta. Siinä oli kirosanat herkässä ja hampaat kireällä, kun sitä starttailtiin kaverin auton apuvirralla ja sitten toivottiin sormet ristissä, että akku kestää muutaman kilsan ajon kotipihaan saakka. Toivottavasti Calypsorot hihkaisee edes jotain ennen kuin laturi kuolee.

Ps. Ei ole kuulunut sitä "Check controlia" enää toista kertaa. Vielä ainakaan...