Kävin eilen luetuttamassa Calypsorotin vikakoodit. Yllätys oli suuri, kun siitä ei tullutkaan mitään; jostain syystä laitteet ja ohjelmistot, joilla oli pari vuotta sitten päässyt koneeseen ihan mainiosti, eivät nyt päässeetkään sisälle.

Kummallisia oireitahan on nyt tullut kasapäin lisää. Jatkuvaa pientä nykimistä, starttaamisen vaikeutta (välillä), hyytymistä tasakaasulla, kiihtymisen tahmeutta. Tyhjäkäyntikin humppaa vähän miten sattuu.

Ongelman syypää saattaa olla joku seuraavista:

  • ilmamassamittari (paskainen/rikki)
  • kampuran anturi
  • nokka-akselin anturi
  • päärele
  • ECUa ohjaavat sulakkeet
  • ECU itse
  • bensapumppu (epätodennäköinen kylläkin, yleensä se lojahtaa kerralla)
  • paskainen tyhjäkäyntimoottori
  • moottorin lämpötilatunnistin

Tai sitten joku ihan muu, mitä ei olisi osannut odottaakaan.

Joka tapauksessa pitää käydä haalimassa pussillinen sulakkeita, jotta voin korvata kaikki ne ikivanhat sulakkeet sulakeboksista. Yksi niistä ainakin oli jo kärähtänyt, muistaakseni juurikin yksi ecua ohjaavista sulakkeista. Lisäksi pitää mitata pääreleen toiminta - ja ehkä ostaa uusi, jos se ei ole jumalattoman kallis - ja ehkä vilkaista ecua, jos se vaikka alkaisi kuoleentua. Ilmamassamittarin voisi hetkeksi irrottaa ja katsoa auttaako se ongelmaan. Koulussa pääsen myös tsekkaamaan anturien toiminnan. Jos siis pääsen sinne asti ilman että rouva hyytyy tienposkeen.

Tuli tuossa muuten mieleen, että viime talvenahan auto sanoi kerran: Check-control. Mikä siis saattaa tarkoittaa johtovikaa jossakin moottorinohjauslaitteissa. Tai sitten ehkä ei yhtään mitään, koska silloin oli paljon pakkasta, ja sellaisissa olosuhteissa tuonikäiset autot yleensä höpöttävät mitä sattuu.

***

Muoks: Lisätty listaan moottorin lämpötilatunnistin.

***

Muoks 2: Ilmamassamittarista ei ainakaan ole kysymys. Irrotin imm:n piuhan ja lähdin ajelemaan, enkä meinannut päästä ensimmäisestä mäestä ylös ilman että auto hyytyi. Puolen kilometrin jälkeen oli pakko pistää piuha kiinni, jotta pääsin takaisin kotiin. Kyyti muuttui ihan kauheaksi. Niin että mitkä anturit kommunikoivat imm:n kanssa? Lämpötila-anturit ainakin. Tai hitto, ehkä kaikki.

Ps. Paikallistin tyhjäkäyntimoottorin. Se sijaitsee imusarjan alla, mutta ei ihan mahdottomassa paikassa. Siellä viekussa sijaitsevat myös lämpötila-anturit.

***

Muoks 3: Löysin kampuran anturin. Se on koneen päädyssä dampperipyörän yläpuolella. Ja se oli aivan jumalattoman paskainen ainakin ulkoapäin. En lähtenyt vielä irrottelemaan sitä, kun tässä hollilla ei nyt ole taskulamppua tai peiliä sun muita vehkeitä, joiden avulla sen mahdollisesti saa takaisin. Nokan anturihan on koneen päädyssä siinä yläpuolella ihan näkyvissä.

Ps. Sulakkeiden vaihto ei auttanut mitään, mutta tulipahan vaihdettua.

***

Muoks 4: Kaivoin pääreleen esiin ja putsailin sen pinnit. Se auttoi ehkä hiukan, mutta hetken kuluttua nykiminen alkoi taas.

Päärele on tuolla apukuskin puoleisessa sähköboksissa ECUn vieressä, valkoinen rele, kuvassa rivin ylimpänä:

20160918_095259.jpg

Pahoittelut huonosta kuvasta.