Kävipä sitten näin: Eilen hakiessani tyttöäni voimistelutreeneistä auto alkoi yhtäkkiä nykiä. Nykiminen ja rytkytys jatkui säännöllisen epäsäännöllisesti koko kotimatkan, mutta auto ei kuitenkaan katsonut aiheelliseksi sammua esimerkiksi keskelle motaria. Matkaa ei onneksi ollut kuin viitisen kilsaa. Lopulta pääsimme onnellisesti kotipihaan, jossa minun oli pakko tutkia, tuliko nykiminen vetonivelistä vai moottorista. Moottoristahan se tuli. Tyhjäkäynti seilasi oikein iloisesti eestaas, ja kun painoin kaasua, efekti oli samantapainen kuin jos ilmamassamittari olisi tippunut matkan varrelle.

Minun piti tänään lähteä kouluun 60 kilometrin päähän, sillä meneillään on lähiviikko, mutta auto oli toista mieltä. En todellakaan lähde tuolla nyt mihinkään kymmentä kilometriä kauemmas. Niinpä ajelin sitten työpaikalle vähän henki kurkussa, koko ajan peläten, milloin tehot katoaa aivan täysin tai koska auto päättää ottaa torkut keskellä ruuhkaväylää.

Töissä sain luettua vikakoodit ja sieltä pätkähtivät nämä:

  • 13 Lambda-anturi, katkos
  • 201 Lambdasäätö: Arvo/signaali ali MIN-alueen

Eli jälleen kerran, lambda-anturi paskana. Vastahan kesällä 2014 minä sen vaihdoin, enkä tietääkseni ole ajellut tuolla sen jälkeen niin paljoa, että anturi olisi ehtinyt tulla käyttöikänsä päähän. Tai mistä minä tiedän? Ehkä se onkin jo aika vaihtaa. Se taisi muuten olla Delphi-merkkinen, mutta joka tapauksessa KL:ltä ostettu. No, ehkä se oli paska jo uutena, totesi työkaveri.

Tilasin uuden. Saan asennettua sen huomenna. Sitten nähdään, auttoiko se asiaan oikeasti, vai menikö sekin satanen vain jälleen kerran Baijerilaisen Maatalous-Wempaimen pohjattomaan kaivoon.

* * * * * * * * * * * *

Niin, niistä vetareista. En taidakaan olla maininnut niistä vielä mitään? No, kun olen tässä ihmetellyt, miksi auton takapää täristää, eikä selkeää vastausta ole saatu tukivarsista, puslista eikä renkaista, niin olen ollut vähän sormi suussa sen asian kanssa. Maanantaina töissä tuli työn alle eräs Volkkari, jonka työmääräyksessä luki: Täristää ajossa, vetonivelet kuluneet & vaihdettava. Tai jotain sinne päin. 

Aloin sitten miettiä asiaa, ja googleteltuani vetareista ja niiden kulumisen oireista ja pohdittuani juttua työkaverien kanssa tulin siihen tulokseen, että todennäköisesti täristäminen johtuu kuluneista vetonivelistä. Tämä autohan on takavetoinen, joten oireet eivät välttämättä ole niin selkeät kuin etuvetoisessa. Etuvetoisessa autossa vetonivelen kulahtamisen huomaa viimeistään siinä vaiheessa, kun vetonivel juuttuu hetkeksi ja nykäisee rattia suuntaan tai toiseen. Sitä ennen kuuluu kolinaa ja rahinaa ja ties mitä. Yleensä vetonivel rikkoutuu silloin, kun niveltä suojaava kumi hajoaa tai repeää, ja niveltä voiteleva rasva valuu ulos ja/tai nivelen sisään pääsee hiekkaa, pikkukiviä ym. roskaa. Minun autossa ei vetarien suojakumit ole rikki, mutta pykineet ne kyllä ovat. Takavetoisiin ei juuri tarvitse suojakumeja vaihtaa, koska ne eivät samalla tavalla joudu rasituksen kohteeksi kuin etuvetoisissa autoissa. 

Pitää siis tutkia ne vetaritkin mahdollisimman nopeasti. En haluaisi, että toinen takapyörä pamahtaa lukkoon 100 kilsan tuntivauhdissa.

* * * * * * * * * * * *

Lisäys 3.11.:

Vika oli kuin olikin lambdassa. Asensin uuden, ja nyt toimii.

Vaihdoin myös jarrusatulan taakse oikealle puolen. Se ei ollut vaikeakaan homma: pahinta siinä oli jännätä, saisinko uudestakin (vanhasta) satulasta ilmausruuvin auki vai poikki. Sain sen auki.

Vanha satula, jossa näkyy katkennut ilmausruuvi:

20161103_170448.jpg

Ja uusi (vanha) ruuvipenkissä purettavana:

20161103_170038.jpg

Tuli myös tutkittua työkaverin kanssa ne vetonivelet. Ne tutkitaan seuraavasti:

  • Sisempi nivel: Otetaan kiinni vetoakselista ja käännellään kardaania eestaas. Jos nivel liikkuu mutta akseli ei, sisemmässä nivelessä on väljää.
  • Ulompi nivel: Samalla tavalla pidetään kiinni vetoakselista ja nitkutellaan pyörää edestakaisin. Jälleen, jos akselia pitää paikallaan, nivel ei saisi antaa periksi.

Tulos oli pahin mahdollinen, eli kaikissa neljässä nivelessä (2 ulompaa + 2 sisempää) lenksuvat. Pahiten lonksuu apparin puolen sisempi nivel, jota jo arvelinkin koko näytelmän päätähdeksi. Ei siis ihme, että auto "hiukan" täristää.

Sittenpä pannaan mietintämyssy päähän ja ihmetellään, mistä tekaisen vajaat 300 euroa uusiin vetoniveliin näin yhtäkkiä...