Terve pitkästä aikaa.

Äitiysloma alkaa olla lopuillaan, tai no, 3,5 kuukautta jäljellä vielä. Sen jälkeen olisi tarkoitus jatkaa autoalan opintoja ja työllistyäkin jossain vaiheessa. Ajattelin ruveta hyvissä ajoin kyselemään työssäoppimispaikkaa, koska ne ovat todella kiven alla ainakin täälläpäin. Firmat eivät kuulemma yleensä ota harjoittelijoita, koska he hidastavat mekaanikkojen työtä. Ymmärrän selityksen yritysten kannalta. En vain käsitä sellaista työelämää, jossa on niin kiire koko ajan, ettei uusia tulokkaita ehditä opastaa töihin. Mistäs niitä uusia tekijöitä sitten löydetään? Ei niitä töitä siellä koulussa opita.

Autoista sitten. Meillä on jouduttu tekemään erikoisia ratkaisuja autojen kanssa nyt viimeisen parin viikon ajan, sillä Alpinweiss teki jälleen talvilakon, ja nyt isäntä joutuu ajamaan töihin minun Calypsorotilla. Tällä kertaa Alpinweiss heitti jäähdytysnesteet pihalle. Syyllinenkin selvisi heti: haljennut vesipumppu. Jotta siinä ei olisi ollut tarpeeksi, vesipumppua vaihdettaessa kampiakselin anturin kannake päätti hajota uudelleen. Se katkesi jo kertaalleen viime talvena anturia irottettaessa ja liimattiin kasaan, ja nyt liimasauma sitten petti. Onneksi KL-Varaosat myy niitä, eikä hintakaan ollut kuin vajaan kympin. (Minkähän takia sitä ei vuosi sitten tullut miettineeksi, että myytäisiinköhän tätä kannaketta varaosana?)

Alpinweiss seisoskelee tuossa pihassa toimettomana vielä ainakin viikonloppuun, koska kuka hullu sitä nyt tuolla -25 asteen pakkasessa lähtee kasaamaan.

Tulipalopakkasista mieleen juolahti, että näitä uusia autoja leviää ja hyytyy tienposkeen aina kun pakkasta on enemmän kuin -20. Uusilla tarkoitan lähinnä vuoden 2000 jälkeen tehtyjä autoja. En ole varma, mutta uskoisin, että se johtuu siitä, ettei näitä uusien autojen hienoja ja herkkiä sähköjärjestelmiä ole tehty näin äärimmäisiin keleihin, ja kun elohopea tipahtaa tarpeeksi alas, ajotietokoneessa alkaa vilkkua syntax error. Ja koska nykyautojen kaikki systeemit ovat ajotietokoneen takana, niin...

No, onneksi tuohon 23-vuotiaaseen rytkyyn voi luottaa. Se ei ole tänä talvena pettänyt kertaakaan. Vielä.

Ps. Calypsorot vie kuulemma enemmän bensaa.