Vein Calypsorotin korjaamolle termostaatin vaihtoon. Kyllä vain, olin laiska, ja sitä paitsi tällä haavaa minulla ei ole tiloja eikä työkaluja vaihdella sitä itse.

Ehkä olen liian kiintynyt tuohon rakkineeseen, koska sen jättäminen korjaamolle tuntui vähän samalta kuin lapsen vieminen päiväkotiin ekaa kertaa. Tähän saakka kun olen huoltanut sen itse enkä ole juuri antanut muiden koskea siihen. Mutta, siitä selvittiin, ja tässä tulokset:

Termarin vaihto ei auttanut koneen lämpötilaan. Kuitissa lukee, että tyhjäkäynti seilaa, auto käy liian rikkaalla ja testerillä lämmöt hyppii.

MUTTA: mittariston mukaan moottorin lämpötila on nyt optimaalinen eli 80-90 astetta. Ennen termarin vaihtoa mittaristo näytti, että kone käy maksimissaan 70-asteisena, vaikka olisi juuri ajanut lappu tiskissä viimeiset 20 kilometriä.

Mekaanikko arveli, että syynä voisi olla rikkonainen lämpötila-anturi tai ilmamassamittari, tai imuvuoto. Imuvuoto voisi selittää tyhjäkäynnin pienen humppaamisen, kyllä. Mutta... miksi kone sitten käy kylmänä?

Tämä mysteeri ratkesi, kun aloin urkkia tietoja M50-koneen lämpötila-antureista. Antureita on kaksi: sininen ja ruskea, eculle menevä ja mittaristolle menevä. Tietääkseni ecun anturi on sininen ja mittariston ruskea. Kuvalla selvyyttä asiaan, osat 6 ja 8:

16831821_10210774948462660_6509963314267

Kuva: realoem.com

Molemmat anturit ovat vierekkäin kivasti tuolla imusarjan alla.

Termostaatin vaihdon jälkeen mittaristo kertoi, että moottorin lämpötila nousi ja on nyt optimaalinen:

20170226_165243.jpg

Mittaristolle menevä anturi siis toimii, ja ilmeisesti termostaatti oli myös viallinen, koska aiemmin mittariston viisari ei noussut tarpeeksi. Mutta korjaamon testerin mukaan koneen lämmöt heittelee yhä. Tässä selitys: Testeri lukee vain toista anturia, sitä, joka menee eculle. Jos siis se anturi on rikki, se selittää a) lämpöjen heittelyn testerissä, b) koneen rikkaalla käymisen ja c) sitä myöten lambdan hajoilemisen / jatkuvat vikakoodit.

Toisin sanoen siis: eculle tietoa syöttävä lämpötilatunnistin on viallinen, jolloin ecu luulee, että kone käy kylmänä, ja syöttää sinne liikaa polttoainetta lämpötilaan nähden. Tästä sitten johtuu, että auto alkaa nykiä aina lämpöisenä, vie tolkuttomasti bensaa ja iskee yhtenään eculle lambdan vikakoodia.

Viimeksi nimittäin lambdan piuhan irrotus ei auttanut nykimiseen. Jos lambda on hajalla, sen irrottamisen pitäisi korjata moottorin käynti. Joten se ei VOI olla nyt taas rikki.

Samalla, kun vaihdan tuon anturin, voin vaihtaa myös imusarjan tiivisteet, koska sen joutuu joka tapauksessa ottamaan pois edestä.