Auton ilmastoinnissa on erikoinen tilanne: kaikki toimii, mutta silti mikään ei toimi. Suoravirralla ilmastointi pyörii hyvin. Kojetaulun kytkimestä ei pyöri yhtään mikään.

Kompura, painekytkin, sulakkeet, releet, piuhat ym. ovat ok. Ne on mitattu ihan yleismittarilla. Järjestelmässä on ainetta ja painetta. Se taas on todettu ilmastointihuoltolaitteella. Missään ei näy vuotoja. (Vielä ainakaan.) Suoravirtakytkennällä kompura lähti pyörimään heti, ja se pöllähdys, mikä sieltä tupsahti, olisi pitänyt saada videolle. Kaikki ainakin viiden vuoden ajalta kertynyt pöly ja paska ampaisi yhtäaikaa ilmaan.

BTCF:n foorumilta kysellessäni mahdollista vikaa sain vastauksen, että painekytkin voisi olla viallinen. Painekytkin mittaa ilmastointijärjestelmässä vallitsevaa painetta ja tarvittaessa napsauttaa ilmastoinnin päälle tai pois. Jos se olisi sökö, ei olisi ihme, että koko systeemi kieltäytyy toimimasta.

Missäs tämä painekytkin sitten oikein luuraa?

No tuoltahan se kurkkii, konehuoneen oikeasta (kuskin paikalta katsottuna) etukulmasta pissapojan säiliön alta. Siellä on kuivain, jonka päällä painekytkin kököttää:

20160518_125303.jpg

20160518_134648.jpg

Vähän piuhaa irti ja yleismittarilla mittailemaan. Jännite tulee, jännite menee. Kaikki kunnossa tähän saakka.

20160518_134639.jpg

Kytkentäkaavio on autosähkömekaanikon tärkein työkalu, ja tuo kytkentäkaavio oli ahkerassa käytössä eilen ja tänään.

Opettajien kanssa autoa tutkittaessa tultiin viimein siihen tulokseen, että todennäköisin hajonnut osa on ilmastoinnin ohjausboksi. Sepä hilpeää. Se ei ole järin kallis - käytettynä vajaan satasen - mutta sen vaihtaminen on työläs homma. Se sijaitsee raitisilmasuodattimen vieressä keskikonsolin takana. Samalla voi sitten vaihtaa sen raikkarinkin, johan tästä on pari vuotta kun se viimeksi vaihdettiin.

Jos ilmastoinnin ohjainboksikin on ehjä, on mahdollista, että jokin lämpötila-anturi on mennyt kaputt. Ulkoilman anturi ehkä, tai ilmastoinnin lämpötila-anturi.