Tänään koulussa yritin jälleen lukea das Autosta vikakoodeja. Huoltovalon nollauskin oli toiveissa. Bemari voitti tämänkin erän, joten vikakoodien lukemisesta Boschilla ei tullut hevon peetä. Huoltovalotkaan eivät suostuneet sammumaan. Samperi.

20160421_165736.jpg

Siinä piti tehdä pieniä vippaskonsteja, jotta saatiin lukulaite ylipäätään kiinni koko autoon. Tässä kun ei ole mitään sievää pientä OBD-pistoketta, vaan diagnoosipistoke on tuollainen pyöreä golfpallon kokoinen 20-pinninen mötikkä moottoritilassa. (Kuvassa auki.) Siinä oli sitten piuhaa piuhan perään ja liitintä liittimen jälkeen. Ihan kuin homma olisi muka sittenkään toiminut. Bemarit on vaikeita, totesi opettaja. No niin ovat. Tämä ainakin.

Vaihdoin sen huohotinputken. Vanha oli hiukan entinen:

20160421_172240.jpg

20160421_172734-edit.jpg

^ Tuohon se tuli ja meni paikalleen suht nätisti...

20160421_172808.jpg

^ ...paitsi että toinen pää on jemmattu vattumaisesti tuonne imusarjan alle. Tässä oli hyötyä pienistä käsistä, koska sain taivuttaa käteni viidelle mutkalle ennen kuin sain putken toisen pään paikalleen. Hiukankin rotevammilla käsillä ei olisi onnistunut.

20160421_173533.jpg

^ Ja löytyihän sieltä toinenkin imuvuotokohta, juuri tuossa ilmamassamittarin jälkeen. Se sama putki, josta viime syksynä leikattiin pää poikki ja laitettiin uudelleen kiinni, on nyt taas haljennut. Pitää uusia koko putki.

Sitten sain päähäni ruveta testaamaan ilmastointia. Ilmastointihan tässä autossa on ollut kaputt jo siitä lähtien kun edellinen omistaja sen osti, eli ainakin neljä vuotta. Ilmastoinnin kompuran kyljestä löytyi yllättäen tarra, jossa luki, että siihen menee R134a-kylmäaine. Se oli ensimmäinen hyvä uutinen; olin lukenut, että näin vanha malli hörppii R132:aa, jota ei saa enää oikein mistään. Olin jo ehtinyt heittää pyyhkeen kehään ilmastoinnin suhteen.

Toinen hyvä uutinen oli se, että kompura toimii. Kun siihen syötti suoravirtaa, magneettikytkin napsui nätisti edestakaisin. Mutta sitten tuli tenkkapoo: kompuralle ei tule jännitettä. Kävin kaikki ilmastointiin liittyvät sulakkeet läpi yleismittarin kanssa, ja ne olivat kaikki ehjiä. Piti vielä tarkistaa releetkin, mutta sitten loppui aika, ja piti lähteä kotia kohti. Ensi lähiviikolla sitten teen ilmastointihuollon ja tarkistan ne releet... ja toivottavasti saan ilmastoinnoin toimimaan.