Käytin tänään bemua vikakoodinluvussa, kun löysin viimein ihmisen, joka moisia tekee noin vanhoille autoille tässä lähimaastossa. Yksi ainoa koodi sieltä putkahti: HAPPITUNNISTIN. No luojan kiitos ettei sieltä tullut ILMAMASSAMITTARI. Pääsen parisataa euroa halvemmalla.

Tänään opin seuraavaa: Lambda-anturi eli happitunnistin on sijoitettu pakosarjan tienoille, ja sen tehtävänä on mitata pakokaasun jäännöshapen määrää. Se välittää tiedot eteenpäin moottorinohjausjärjestelmään, joka osaa sopeuttaa ilman ja polttoaineen seoksen moottorille sopivaksi. Jos lambda ei toimi kunnolla, seurauksena on käyntihäiriöitä, auton sammumista, tehot katoaa jne.

Uusi lambda maksaa Suomessa 130 euron pintaan, Virosta sen saa veroineen ja postikuluineen noin 90 eurolla. Mutta ennen kuin ryntään sitä ostamaan, sain neuvon, että tsekkaapa liittimet eka, ettei vaan olisi jotain hapettumaa siellä välissä. Minun järkeen se kyllä kävisi, koska vika ilmenee hyvin satunnaisesti. Ties vaikka olisi koko anturi tipahtamassa paikaltaan.

Mulla on muuten varmaan pakoputkessa reikä. Tai siis autossa. Ei ne römeät äänet taida kaikki bassoja olla. Noh, onhan sitä korjauslistaa jo kertynyt kesän ajalle aika mukavasti. Kyllä sinne vielä yksi pakoputken hitsaus mahtuu...