Tänään se oikeanlainen bensapumppu viimein saapui. Pääsin testaamaan, oliko vika pumpussa vai kenties jossain muualla. 

20170731_190129.jpg

Tuossa on vanha (vasemmalla) ja uusi vierekkäin.

Loppupelissä pumpun vaihtaminen on erittäin yksinkertainen operaatio, kunhan muistaa muutaman asian:

  • Merkitse tarkkaan, kumpi letku on meno- ja kumpi paluupuoli. 
  • Jos vaihdat sähköliittimen, paina mieleen, kumpi piuhoista on plus ja kumpi miinus. 
  • Kiristä klemmarit tiukkaan, etenkin lähtö- eli painepuoli. 
  • Pidä huoli, ettei tankkiin pääse hiekkaa, kiviä tai muuta roskaa, tai ettet laske uutta pumppua esim. hiekalle. 
  • Ja ennen kaikkea, bensahuurut ovat sekä syttyviä että tainnuttavia. Jos bensankärystä tulee huono olo, kannattaa antaa jonkun muun tehdä tämä homma, koska tästä ei selviä ihan vähillä tuoksuilla. 

Ensikäynnistys pumpun vaihdon jälkeen otti vähän pidempään kuin normaalisti, mutta se oli enemmän kuin odotettavissa. Pitkää starttia vaan, niin kyllä se lopulta hörähti ja lähti käyntiin. 

Tässä muutokset:

  • Tyhjäkäynti tasoittui. Ei enää jatkuvaa, pientä kierrosten seilaamista ja puutumista-virkistymistä-puutumista-virkistymistä. (Mulla on tässä autossa kierrosten seuraamiseen hyvä apuväline: mankasta on kärähtänyt maafolio, ja se vinkuu raivostuttavasti kierrosten mukaan. Jos mankasta kuuluu tasainen vihellys, kaikki on hyvin, mutta jos ääni alkaa muistuttaa paloautoa eli uuu-iiii-uuu-iiii, kierrokset seilaa taas. Nyt mankka ujeltaa iloisen tasaisesti...)
  • Alakierroksille tuli kertaheitolla lisää potkua.
  • Tasaisempi ja huomattavasti parempi kiihtyvyys, menee kevyesti pintakaasulla.
  • Alakierroksilla tapahtuva nykiminen jäi pois, mutta antaas olla: se on tehnyt saman tempun ennenkin - eli muka toimii hetken ja viikon päästä ei enää toimikaan. 

Seurataan tilannetta. Joka tapauksessa pumpun vaihto ei mennyt hukkaan.