Tänään autostani loppui ensimmäistä kertaa bensa. 

Tankissa näytti aamulla olevan vajaa kymmenen litraa, ja minä ajattelin, että nou hätä, heitän lapsen hoitoon ja ajelen sitten tankille. Lähin huoltsikka on meiltä kilometrin päässä, ja olen ennenkin päässyt ihan hyvin tankille vielä siinä vaiheessa kun bensamittarin neula roikkuu nippa nappa sen viimeisen viivan yläpuolella. Mutta tänään en päässytkään. Kun yritin lähteä hoitopaikan pihasta, auto käynnistyi, röpötti hetken ja sammui. Eikä käynnistynyt enää. Kone ei edes hörähtänyt, vaikka startti pyöritti iloisesti, joten kyse ei voinut olla akusta.

Eikä minulla tietenkään ollut kanisteria mukana.

Isäntä sitten toimi pelastavana enkelinä ja toimitti minulle kokeeksi viisi litraa bensaa, jotta pääsin huoltsikalle. Sehän se oli ongelmana: bensapula. Kun tankkiin hulahti vähänkin lisää ainetta, auto lähti kuin palmun alta. Tulipa tuokin koettua. Bensamittariin ei välttämättä kannata luottaa näin talvipakkasilla. 

Sitten viime viikon kuulumisia. Kävin vaihdattamassa - jälleen kerran - hajonneen happianturin ja samalla tuli porattua pikkuinen reikä takapöntön alimpaan kohtaan, jotta kondensiovesi pääsee valumaan pois. Vanha anturi oli aivan märkä. Ei mikään ihme, että antureita paukkuu, kun putkessa lainehtii litratolkulla vettä. Nyt sitten odotellaan, että auttaako tuo reikä takapöntössä tähän ongelmaan, vai hajoaako tuokin lambda kuukaudessa tai parissa.

Tämä lambdaongelma vaivaa aina talvisin ja syksyisin, ja varsinkin silloin, kun joutuu ajamaan paljon lyhyttä matkaa. Pitkissä ajoissa se ei ole ikinä oireillut. M50B25TU on siitä hankala, että se kerää pakoputkistoon kosteutta, joka pitäisi saada haihdutettua pois. Tämä kori + moottori -kombo pärjää parhaiten motari- ja maantieajossa, kun kone ja putkisto pääsevät lämpiämään kunnolla.