Das Auto päätti sitten rikkoa sen uudenkin lambda-anturin, jonka vaihdoin viime marraskuussa.

Torstaina töistä lähtiessä Calypsorot alkoi ihan yhtäkkiä nykiä ajossa. Se oli viikko aiemmin pikkuisen nykäissyt pari kertaa, mutta olin pannut sen kylmän ja kostean kelin piikkiin. Torstaina oireet olivat yhtäkkiä taas ihan samat kuin silloin, kun lambda hajosi: käyntihäiriöt, nykiminen, hyytyminen pieneenkin ylämäkeen ja tooo-della laiska vastaus kaasuun.

Kävin tankkaamassa, kun ajattelin, että ehkä bensamittari on hajalla ja tankissa on enää höyryt jäljellä. Ei auttanut. Ajoin sitten takaisin työpaikalle ja yritin lukea autosta vikakoodit, mutta auto oli jälleen kerran eri mieltä, tai ehkä tällä kertaa eri mieltä olikin testeri: läppäri valitti, ettei "tarpeellista adapteria ole kytketty". Ilmeisesti se pötikkä, jolla viime syksynä pääsi boksiin, oli jossain välissä hajonnut.

Menin jopa niin pitkälle, että nostin auton ilmaan (nosturilla siis, köh köh) ja tarkistin, ettei pakoputkessa ollut reikää, joka olisi voinut sekoittaa lambdan. Ei ollut.

Perjantaina kävin sitten T:n tallilla lukemassa vikakoodit, siellä kun se on aikaisemmin onnistunut. Sieltähän se sama vika tuli taas: lambda. Ei vittu ole todellista, ajattelin ja mietin jo, että työnnän tuon auton kohta järveen. Jos tätä tahtia jatkuu, saan kohta uusia sen reilun satasen maksavan anturin joka kuukauden välein.

Tarkemmin autoa tutkittaessa kävi kuitenkin ilmi, että jäähdytinnesteen lämpötila ei kohonnut riittävästi. Vaikka olin juuri ajanut jonkun 10 kilometriä kaupunkiajoa ja auto oli vielä käynyt tallilla tyhjäkäyntiä vartin verran, testerin mukaan jäähdytinneste oli vain 62-65-asteista. Eihän se voi pitää paikkaansa. Joko termari tai lämpötila-anturi on hajonnut, ja kone käy rikkaalla koko ajan.

Sehän selittäisi sekä pikkuhiljaa kohonneen bensan kulutuksen että lambdan jatkuvan hajoilemisen. Tai lambda ei välttämättä edes mene rikki, ainakaan heti, vaan liian rikas seos työntää nokea ja raakaa bensaa pakoputkeen, mikä sekoittaa anturin niin, ettei se toimi enää oikein. Ehkä myös sen vuoksi vika ilmenee välillä, ja välillä ei.

Termari itsessään ei ole kallis, mutta sen vaihtaminen onkin sitten vittumaisempi operaatio, joten näin tilojen ja työkalujen puutteessa yritän suosiolla delegoida sen jollekin korjaamolle.

Ps. Tallilla oli paikalla muuan pitkän linjan E34-asiantuntija, joka kuunteli Calypsorotin konetta hetkisen ja totesi sitten, että onpas erikoista, että tämän ikäisessä moottorissa ei venttiilinnostajat nakuta. No, hyvinhän tuota autoa on pidetty, mitä nyt korin puolesta edellinen omistaja olisi voinut tehdä enemmän.