20150426_130120-edit.jpg

Alpinweiss sai eilen pari uutta (= vanhaa mutta toimivaa) osaa: ilmamassamittarin, ilmansuodatinkotelon suodattimineen sekä alkuperäisen puolan.

Olin alun perinkin epäillyt, että ilmamassamittarilla voisi olla osuutensa käyntihäiriöihin ja nykimiseen, mutta se ei kyllä oikein selittänyt sitä hampaita kalisuttavaa rytkytystä. Rikkinäinen ilmamassamittari ei minun tietääkseni oireile niin rajusti, vaan oireet ovat hienovaraisempia: kiihtyvyyden hidastumista, lievää nykimistä, bensakulutuksen kasvua, käynnin hienoista epätasaisuutta. Alpinweiss sen sijaan tuntui välillä (lähinnä moottorijarrutuksissa pienissä nopeuksissa) siltä kuin olisi istunut asfalttiporan kyydissä.

En tiedä, oliko vika loppujen lopuksi tarvikepuolassa, ilmamassamittarissa vai ei-alkuperäisessä ilmansuodattimessa, joka kenties päästi raakaa ilmaa koneeseen jostain välistä, mutta joka tapauksessa kaikkien kolmen osan vaihtaminen teki ihmeitä. Asfalttiporailmiö loppui kuin seinään, käynti tasaantui ja auto alkoi vastata kaasuun heti eikä joskus tunnin päästä ehkä.

Korjatkaa, jos menee ihan metsään, mutta minun diagnoosini on tämä:

- Viallinen ilmamassamittari haittasi kiihdyttämistä.
- Tarvikemallin puola oli ehkä alun perinkin paskana - tai sitten vaan yksinkertaisesti tarvike, mikä kyllä selittää paljon.
- Puolanjohto, joka oli myös tarvike, saattoi välillä löystyä, mikä selittäisi sen hullun rykimisen moottorijarrutuksissa aina välillä.

Uusia vikoja odotellessa...