Kävin läpi das Auton vanhoja tietoja ja siellä tuli vastaan muutama tuttu asia, jotka ovat näköjään askarruttaneet jo aikaisempaa omistajaa. Pari mysteeriäkin selvisi.

 

Marraskuu 2003:

  • Auto tuotiin Saksasta Suomeen ja rekisteröitiin täällä.
  • Katsastuksessa ongelmia päästöjen kanssa - asia ratkesi ajamalla katit tarpeeksi kuumiksi. (Sama ongelma mulla viime katsastuksessa.)
  • Laakkosella todettiin että auto on harvinaisen hyvässä kunnossa tuontiautoksi (hihii).

 

Tammikuu 2004:

  • Jäähdytysnestevuoto kennon ja jonkun muoviosan välissä. (Itse korjasin samaisen nesteen vuodon syylärin kupeessa olevasta letkuliitoksesta, jonka klemmari oli löystynyt.)
  • Kytkimen ja syylärin vaihto. (Tiesinhän minä että tähän on joskus vaihdettu kytkin.)

 

Toukokuu 2004:

  • Päästöt edelleen korkeat -> lambda ja ilmamassamittari vaihtoon. Vanha ilmamassamittari oli lankamalli, uudeksi näköjään valikoitui levyllinen mittari.

 

Kesä 2004:

  • Autohifit rakennettiin, samat siis kuin mitkä siinä on nytkin kiinni, eli kohtuu kestäviä kamppeita ovat jos niitä ei ole tarvinnut korjata 10 vuoteen!

 

Syksy 2004:

  • Pohjan ja helmojen ruostekorjauksia, pohjan hitsauksia tehty vielä huhtikuussa 2005

 

Tammikuu 2006:

  • Pikku kolari, jossa jouduttiin vaihtamaan naaman osia: puskuri (muoviosa + runko), puskurin kiinnikkeet, törmäysvaimentimet, oikea sumuvalo ja oikean vilkun kiinnike

 

Kesä 2006:

  • Ongelmia ilmastoinnin kanssa; aineet karanneet, syypäänä tukkeutunut ekspansioventtiili ja luultavasti myös viime korjauksen yhteydessä ilmastointi tyhjennetty eikä muistettu täyttää (aika erikoista) -- kompura kiukutteli myös, mutta siihen tehtiin joku patentti, joka on nyt luultavasti jo lauennut...

 

Syyskuu 2006:

  • Nokkakolari taasen, ja tällä kertaa uusittiin toisen puolen sumari sekä koko maski peltiosineen. Ilmeisesti tilalle pantu peltirunko oli maalattu vain pelkän tehdasmaalin päälle ilman kunnon pohja, joten SEN TAKIA siis se mätäni niin yhtäkkiä toissatalvena vaikka ympäröivät peltiosat säilyivät kauniina!

 

Marraskuu 2006:

  • Asennettu vakionopeudensäädin

 

Huhtikuu 2007:

  • Katsastuksessa piti taas lämmittää moottoria kunnolla jotta HC meni päästöistä läpi. Tämä lienee M50-koneen ominaisuus, ei vika...

 

Kesä 2007:

  • Ilmastointihuolto -- ilmeisesti viimeisin mikä tähän autoon on tehty
  • Vesipumpun, flektin viskon, termarin ja termarikotelon vaihto

 

Lokakuu 2007:

  • Peräöljyn vaihto -- Jos tän olisin tiennyt aiemmin, siihen ei olisi viime syksynä tarvinnut ryhtyä lainkaan. Ilmankos se vanha öljy näyttikin niin hyvältä.

Semmoista.

Hämmentävää kyllä, tuosta vasemman perän kolarista ei ollut mainintaa. Muutoin muistiinpanot olivat kuitenkin niin perusteelliset, että epäilen törmäyksen tapahtuneen seuraavan omistajan aikana, varsinkin kun vertaa noiden nokkakolarien nättiä korjaustyötä siihen perän rumaan pikapaikkaukseen. Toiset viittii nähdä vaivaa, toiset ei...