Tänään puoliltapäivin minä ajelin tallille vakaana aikomuksenani vaihtaa autoon raitisilmasuodatin omin pikku kätösin. Kyllähän minä sain hanskalokeron irti ihan itte, kun ohjeita katsoin. Touhuamiseni vissiin näytti jotenkin aika epätoivoiselta, koska hetikohta minulle jo tarjottiin apua. Minä sitten ajattelin että ookoo, mikäs siinä, ja astuin syrjään.

Raitsilmasuodatin on kojelaudan alla siinä tuhkakupin ja mankan takana/alla, hanskalokeron vasemmalla puolen. Päästäkseen käsiksi sinne pitää irrottaa hanskalokero ja vähän puhaltimen putkea ja suojapaneelia sekä kymmenkunta ruuvia.

20140405_132745-normal.jpg

Semmoinen sotku siellä oli vastassa. Ja kun suodatin saatiin irti, lakkasin heti ihmettelemästä, miksi autossa silloin tällöin haiskahtaa vähän tunkkaiselle...

 

20140405_132712-normal.jpg

Jumankauta kymmenen kiloa pölyä, V manasi. Arvatkaa huviksenne kumpi noista on uusi ja kumpi vanha.

 

20140405_135123-normal.jpg

Sitten vaan uusi suodatin sinne ja kaikki takasin paikalleen. Ikävä kyllä mulla ei ole enempää kuvia työvaiheista, koska en sitä itse tehnyt, mutta periaatteessa tiedän nyt miten se tapahtuu.

Ja takaoven listakin tuli fiksattua. Kävin varaosaliikkeestä noutamassa nuo tapit siihen, kun Motonetissä ei ollut moisia, ja sitten etupäähän piti tehdä joku ruuvipatentti, koska lista itsessään oli jo niin mätä ettei ottanut enää kiinni ensimmäiseen kiinnikkeeseen.

20140405_135047-normal.jpg

Kaveri pääsi myös pesulle. Homma hoitui painepesurilla, sienellä ja saippualla. Auton peseminen käsin on mukavan rentouttavaa, ainakin minun mielestä.

20140405_142215-normal.jpg

Kauheat vanteet. Onneksi saan ne kesärenkaat pian alle.

Ja tässä pari kuvaa niistä konepellin teippauksista, nyt kun auto on viimein puhdas ja aurinko paistaa. Paistoi vähän liikaakin. Toivottavasti näistä saa jotain osviittaa.

20140405_143421-normal.jpg20140405_143718-normal.jpg

Ai niin joo, se teki sen taas. Lähdettiin ajelemaan kaupasta kotia kohti, niin eikö tuo ruvennut nykimään ja ravistamaan taas, ja tehot katosi aivan täysin. Talla pohjassa painoin kakkosella ja auto matelee kolmeakymppiä. Eikun akun kenkä irti taas kun kotipihaan päästiin, ja nyt tuntuis toimivan, ainakin taas vähän aikaa. P sanoo että se on todennäköisimmin paskaisen tyhjäkäyntimoottorin vika. Toivottavasti se, eikä esim ilmamassamittari.

Auto. Mikä ihana tekosyy. Vähän kaikkeen siis.

Ps. Foorumilla eräs kaveri totesi, että ennen teippauksia olisi ollut hyvä fiksata auton maalipintaa vähän, koska noin naarmuisena se näyttää tökeröltä teippien kera. Toisaalta totta - oli tyhmää laittaa teipit paikalleen ennen sen konepellin vasemman sivun kolon korjaamista - mutta toisaalta taas minä en näe tuossa naarmuja kuvissa sen pahemmin kuin luonnossakaan. (Paitsi ne kohdat jotka jo kertaalleen postasin blogiin kuvien kera.) Kenties kuvat hämäsivät, kun kyllähän tuossa luonnonvalossa pari heijastumaa näyttää vähän epämääräisiltä raapiumilta.

Tai sitten auton maalipinnassa on olemassa semmoisia naarmun lajeja joita minun silmät ei vielä erota. :-P