Akunkengän irrotuksen - eli vikakoodien nollauksen - jälkeen auto toimi taas jokseenkin normaalisti, joten pääsin valloittamaan A:n autotallia bemuni kanssa. Rymistelin paikalle kuraisella autollani ja levittelin kamani pitkiinsä kuin talonvaltaaja. Minulla oli teipit ja ohjeet, A:lta sain maalarinteippiä, lastan, mittanauhan, sakset ynnä rättejä, joilla saatoin vähän pesaista autoa, jotta teipit ottaisivat kanssa kiinni eivätkä tippuisi pois seuraavassa mutkassa.

20140222_171429-normal.jpg

Eihän se siitä paljo kummemmaksi jollain rättipesulla tullut, mutta lähtivätpähän kura ja pöly ainakin pois. Ja vanhat teipit irrotettiin hiustenkuivaajan ja kynsien avulla. Voi kynsiparkoja, ne eivät viikkokausiin tule toipumaan tuosta rääkistä.

Teipit olivat vielä kahtena isona pätkänä, joista piti leikata osat erilleen, jotta pääsisin kasaamaan koko palapeliä. Yhteensä neljä metriä Averyn seitsemänsataista Pf Blackia plus toinen neljä metriä siirtoteippiä. Siksipä tein itselleni ohjeet. Merkkasin eri osat eri värein.

20140222_171455-normal.jpg20140222_172449-normal.jpg

Leikkelin osat erilleen ja kirjoitin sulkiin värin sen mukaan, mihin ne kuuluivat. Pyrstön, pään ja siipien kyynärosien palaset olivat selvemmin tunnistettavissa eivätkä tarvinneet merkintöjä. Kuvassa päällimmäisenä kolme kappaletta sulkia, sen alla siiven kyynärosa sekä vähän pyrstöä.

Minä käärin hihat, laitoin tukan kiinni ja rupesin mittaamaan pyrstöä ja päätä sekä rintakehää paikalleen. Sain työskennellä ylhäisessä yksinäisyydessäni sen jälkeen kun A - kokenut ikkuna- ja autoteippaaja - oli kertonut minulle pari vinkkiä, miten homma toimii. Teippasin osat paikalleen taustapaperin kanssa ja mittailin tarkkaan, että siivet olivat samassa kulmassa ja molemmat yhtä etäällä kylkiluista.

20140222_174104-normal.jpg

Aika pienissä osasissa nuo piti loppujen lopuksi teippailla. Leikkelin teippejä pienempiin osiin ja teippasin pala kerrallaan, maksimissaan kolme palaa. 

Teippiin pitää leikata yhteen kulmaan/reunaan suora viiva, johon kiinnitetään reunan mittainen maalarinteippi. Teippaus sujuu sitä helpommin, mitä kapeampi suikale on kyseessä. Suora linja pitäisi aina vetää sinne kapeammalle puolelle eikä leveämpään reunaan. Muuten tulee itkua ja hammastenkiristystä ja todennäköisesti pitää leikata pari uutta teipinpätkää.

Sitten teippi käännetään suoran reunan kautta nurinpäin ja irrotetaan taustapaperi varovasti. (Tässä vaiheessa kannattaa myös vähän sipaista kämmenellä peltiä, jotta tuntee, onko teippauksen alle jäämässä roskia.) Toisella kädellä pidetään teippiä siirtokalvoineen koholla ja toisella kädellä aletaan silotella lastalla teippiä paikalleen, aloittaen sieltä suoran linjan päästä ja jatkaen puoli senttiä - sentti kerrallaan. Hitaus on valttia tässä hommassa. Ainakin kun tullaan noihin konepellin ja kylkien taitekohtiin.

Kun teippi on paineltu lastalla kiinni, siirtokalvo irrotetaan varovasti. Tämän jälkeen teippausta voi vielä vähän silotella lastalla, jotta mahdolliset ilmakuplat lähtevät. Isot kuplat voi varovasti puhkoa mattopuukolla ja painella sileiksi sormella.

20140222_175129-normal.jpg

20140222_175412-normal.jpg

Eka kiinni ja seuraavaa viedään!

Kiiltävä musta teippi näytti yllättävän hyvältä tuota tummaa punaista vasten. Tuli siis tehtyä oikea värivalinta tällä kertaa.

Siitäpä sitten jatkettiin palanen kerrallaan. Välissä kyllästyin autotallin hiljaisuuteen, joten kävin kääntämässä virrat päälle ja pistin musiikin soimaan. Turmion Kätilöt ja sen perään Helloween olivat oikein oivallista työskentelymusiikkia.

20140222_175757-normal.jpg20140222_181300-normal.jpg

20140222_184654-normal.jpg

20140222_185220-normal.jpg

Runko valmis, siipisulat puuttuvat vielä. Niiden laittaminen olikin sitten melko lailla mielenkiintoinen urakka, koska suunnitelma oli, että ne kiertyvät konepellin reunan kautta lokasuojan kaariin, etuoviin ja osittain myös katolle.

20140222_190602-normal.jpg

Kyllähän minä vähän noita kaareutuvia osia kirosin. Teipit menivät paikalleen kuitenkin yllättävän kivuttomasti, kun vaan jaksoi asetella sulat kunnolla paikalleen ja sitten tehdä homman rauhallisesti.

Jätin nuo kaksi ylintä sulkaa kokonaan pois, kun ei niiden laittamisessa olisi oikein ollut mitään järkeä.

20140222_191902-normal.jpg

Autotallissa oli liian vähän tilaa ja ulkona oli pimeää kun lopetin, joten otan huomenna päivänvalossa kunnon kuvat koko teippauksista. Kenties sitten kun olen käyttänyt tuon rälläkän pesussa.

Yhteensä hommaan meni viitisen tuntia. Nyt selkä jumittaa ja hartioita särkee, mutta mieli on hyvä. :->