Tarkistinpa tulpat - ihan uteliaisuuttani - ennen kuin ryntäsin ostamaan kaikki kuusi puolaa.

Ostin yhden:

20170428_150949.jpg

Ihan siksi, että pääsen tekemään tsekkausta pytty kerrallaan, että mikä niistä ei toimi. Ostin myös yleismittarin, jolla päätin mitata jokaisen puolan vastuksen ennen kuin rupeaisin testaamaan. Tuurilla olisin löytänyt sieltä vastusmittauksella sen, joka on (eniten) rikki.

Mittasin puolat viimeksi koululla maaliskuussa 2015, ja silloin arvot olivat ihan ok. Ykköspytyn puola oli mukamas hivuttautumassa rikkonaisen puolelle (0,9 ohmia siinä missä normaali väli on 0,4-0,8), mutta nyt sain mitattua siitäkin ihan normaalit lukemat. Muutkin olivat suht samaa kuin viimeksi. Vastukset ovat siis kunnossa; puolien eristeet (vai mikä sen kaulaosan nimi on?) ovatkin sitten eri juttu, ne osat, joissa on halkeamia.

No, niistä tulpista. Sieltä nousi jotain tämän näköistä:

20170429_104530.jpg

Siinä on 1- ja 2-pytyn tulpat rinnakkain. Otin kolme ylös, ja kaikki näyttivät samalta, eli aika karstaisia ovat.

Nuo on vaihdettu viime kesänä, eikä autolla ole ajettu sen jälkeen kuin vajaat 10 000 km. Yksi selitys tuolle karstamäärälle voisi olla se rikkoutunut termari sekä lämpötila-anturi. Kone on käynyt kylmänä rikkoutuneen termostaatin takia, ja lisäksi eculle menevä pimahtanut lämpötila-anturi on sekoittanut pakkaa vielä entisestään. Toinen syy voisi olla puolien eristeviat. En tiedä, pitää kysyä joltain viisaammalta.

Lisäys:

En nyt tiedä teinkö turhaa työtä, mutta vaihdoin uudet tulpat kuitenkin, tällä kertaa NGK:t. Niiden lisäksi kaikki halkeilleet puolat saivat kyytiä, ja tilalle tuli tuo uusi Bremin puola sekä 4 kpl käytettyjä mutta ehjiä Bremejä. Olisi pitänyt samalla vaihtaa se itkevä venttiilikopan tiiviste, mutta se jääköön, kunnes kelit paranevat.

Ainakin starttasi paremmin ja kävi tasaisemmin. Todellisen tilanteen näkee vasta, kun kerkiän ajaa koneen kuumaksi.

20170429_135420.jpg

Lisäys 2:

Toimii. Käy tasaisemmin eikä enää nyvi.

Lisäys 3:

Komento takaisin. Toimi päivän paremmin. Nyt se taas nykii (tasakaasulla), empii ja tärisee tyhjäkäynnillä. Voi helevata että mulla repeää pelihousut tuon rakkineen kanssa. Mistäs sitä vikaa seuraavana etsitään?