Yrittääkö konepelti mestata sinut joka kerta kun menet kurkkaamaan konehuoneeseen? Pitääkö auto peruuttaa perspuoli edellä ylämäkeen, jotta pystyt työskentelemään moottoritilassa ilman että tarvitset avustajan pitelemään salakavalaa konepeltiä ylhäällä?

Jos näin on, niin silloin konepellin kaasujouset ovat entistyneet. Ne eivät maksa paljon, esim. Motonetissä hinta oli 21,90/kpl ja KL-varaosilla muistaakseni muutaman euron enemmän. Ja ne kannattaa uusia pareittain, kuten takakontin jouset myös. Jos uusit vain toisen, uusi jousi rasittuu kohtuuttomasti ja hajoaa ennen pitkää.

Minä löysin foorumilta parin ihan käypäsiä jousia saranoineen sekä vesiventtiilit lämmityslaitteeseen:

20150501_091308.jpg

20150501_091320.jpg

Kuten niissä lukee, ne on E34.seen...

 

20150501_091519.jpg

Näissä bemareissahan on se hassu piirre, että pelti aukeaa "väärään" suuntaan. Niinpä konepellin saranat jousineen ovat tuossa auton etupuolella.

Nämä jouset olivat jo niin kuolleet, että pelti rysähti niskaan jo tasaisella maalla, pikku ylämäestä puhumattakaan. Jouduin peruuttamaan auton pihatien ylämäkeen jotta sain jouset vaihdettua ilman että tarvitsi pelätä päänsä puolesta.

Jouset ovat klipseillä kiinni saranoissa molemmista päistään. Talttapäinen ruuvari vaan klipsin yläpään alle ja sitten vedät ulospäin samalla on käännät klipsiä auki, niin jousi lähtee paikaltaan.

 

20150501_091954.jpg

Uudet jouset menevät paikalleen kevyesti painamalla.

 

20150501_093414.jpg

Nuo venttiilit vaihtuu sitten kun jaksaa...