Osana tätä suurta tutkimusretkeä nimeltä Miksi MBW Nykii päädyin myös vaihtamaan moottorin maakaapelin. Se on noin 30 cm pitkä kaapeli repsikan puolella konehuoneen etupuolella ilmastoinnin kompuran alla. Joku vihjaisi, että se voisi olla syynä etenkin kostealla kelillä tapahtuviin käyntihäiriöihin.

Eihän se hyvältä näyttänyt, se mitä sieltä pilkotti:

20170714_082724.jpg

Kävin teettämässä uuden autosähköliikkeessä ja köyhdyin kokonaiset 14 euroa. 

Tässä vielä vanha ja uusi rinnakkain:

20170714_122357.jpg

Ja uusi paikallaan:

20170714_122919.jpg

Epäilyni osuivat oikeaan: ei se käynti siitä miksikään muuttunut, mutta tulipahan uusittua. Ei se ainakaan hukkaan mennyt, noinkin pahaksi kun oli jo hiutunut.

Ongelma on siis edelleen se, että auto nykii alle 2000 kierroksilla, puutuu ja tutisee, ja käynnistyy huonosti kylmänä. 

Nyt homma alkaa olla sillä mallilla, että ilmapuoli ja syttypuoli on suljettu pois: niissä ei pitäisi olla ongelmia. Jäljelle jää bensapuoli. (Sekä ECU / DME, mutta hyss, en halua edes ajatella koko asiaa.) Bensapumpun sippaamisen puolesta puhuu muutama asia:

- Ongelmat alkoivat keväällä samaan aikaan kun kontin suunnalta alkoi kuulua sitä kummaa jurnuttavaa ääntä.
- Oireet korostuvat aina kun tankissa on vähän bensaa: 20 L tai alle.
- Asiat ovat tasaisesti pahentuneet. Pikku nykiminen on muuttunut hyrskyttämiseksi ja ajoittaiseksi selväksi puutumiseksi, eli samat oireet kun silloin, kun ajellaan varpaat pystyssä pelkillä höyryillä. 
- Pumppu voi olla sähköisesti ehjä, mutta mekaanisesti niin kulunut, ettei siinä riitä enää potkua syöttää bensaa alakierroksilla eli kun bensan kulutus/tarve on suurin. Lyhyillä kiihdytyksillä ja maantieajossa meno on ihan ok.

Tilasin uuden pumpun, kahtotaan miten asiat muuttuu kun saan sen vaihdettua. Ettei vaan olisi taas yksi 150 euroa lisää tuon tuskanpunaisen Moolokin pohjattomaan kitaan.