Mulle iski eilen kauhea paniikki: mitäs jos Calypsorotissa on venttiilivika? Palanut (pako)venttiili voisi aiheuttaa kaikki nuo oireet, mitä olen kuvannut: alakierroksilla vedot hukassa, pakoputkesta putputtava ääni, epätasainen tyhjäkäynti. Niinpä ryntäsin ostamaan puristuspainemittarin ja rupesin tutkimaan.

Puristuspaineethan mitataan seuraavasti:

Konehuoneen takanurkassa apukuskin puolella on boksi, jonka sisällä ovat DME, ECU ja 3 relettä, joista valkoinen on päärele, mintunvihreä bensapumpun rele (kuvassa keskellä, salama häivytti värit) ja oranssi happitunnistimen (lambda-anturi) rele, ainakin tuon kaavakuvan mukaan.

20170505_112912.jpg

M50%20front%20rh%20power%20pox.jpg

Irrotetaan bensapumpun rele, jotta pytyt eivät ole täynnä bensaa mittauksen päätteeksi.

Sitten irrotetaan puolan johdot ja otetaan puolat ja kynttilät pois. Puristuspainemittari ruuvataan tulpan tilalle: työkaluja ei tarvitse, se menee helposti käsinkin paikalleen. Itse lähdin liikkeelle 1. sylinteristä, mutta mittauksen voi tehdä vaikka keskeltä kohti reunoja, jos haluaa; kunhan kaikki pytyt tulevat mitatuiksi.

Sitten kaasupedaali pohjaan ja starttaa. Apulainen on tässä hyvä, koska moottoria pitää pyörittää niin kauan, että mittarin neula ei enää nouse. Ratin takaa sitä on hieman vaikea itse nähdä.

Kun neula pysähtyy, käännetään virrat pois ja kirjoitetaan mittarissa näkyvä lukema ylös (puristuspaineet ilmoitetaan yleensä baareina). Päästetään paineet mittarista (tuossa mittarissa on nappi sitä varten), siirretään mittari seuraavaan sylinteriin ja toistetaan.

20170505_115018.jpg

Lopuksi kone kasaan (älä unohda sitä bensapumpun relettä) ja käytetään autoa hetken aikaa, kunnes se kuulostaa normaalilta. Tälle piti antaa vähän kenkää, että käynti tasaantui.

Ja ne arvot näyttivät tältä:

1. sylinteri: 16 bar
2.: 16,5
3.: 16,5
4.: 17
5.: 17
6.: 17

M50B25-koneen minimipuristuspaine on 10-11 bar.

Autossani ei ole venttiilivikaa. Voin lakata panikoimasta.

Huomasin tuossa muuten niitä releitä tutkiessani, että mikäli se oranssi todella on lambdan rele, se on ottanut melkoisesti lämpöä joskus. Voisikohan - ehkä - se satunnainen ja toistuva lambdavika johtua siitä? No, ainakin se naksuu, kun virrat kääntää päälle, eli ainakin se kytkeytyy...

Muoks:

Mittauksen tulos: rele on ehjä.

Toisekseen, kaadoin tankkiin LiquiMolyn Ventil Sauberia, joka pudistaa venttiilejä karstasta. Jos vaikka käyntiongelman syynä olisivatkin lyhyestä ajosta paskoittuneet venttiilit. Sen jälkeen autolla ajettiin eilen vajaat 600 km. Asiat paranivat kyllä hiukan, mutta edelleen pakoputkesta kuuluu vaimea tsuptsuptsup, alakierroksilla veto on kateissa ja tyhjäkäynnillä kone tärisee.

(Ääni, jonka kuulet, johtuu siitä, että hakkaan päätäni seinään.)