IMG_7051.jpg

Kun männäkeväänä vaihdoin punaiseen piruun ne konepellin kaasujouset/vaimentimet, saattoi oikeastaan arvata, miten siinä kävisi. Kun tosi vanhat jouset korvaa vähän vähemmän vanhoilla, ne vähemmän vanhatkin yleensä väsähtävät aika nopsaan. Ennustukseni osui oikeaan: uudet käytetyt jouset kestivät hyvinä ehkä kaksi viikkoa. Sitten konepeltiä tuli taas niskaan, ellei autoa parkkeerannut perspuoli edellä ylämäkeen.

Asia sitten ikään kuin unohtui. Vielä syksyllä ajattelin, että antaa konepellin putoilla, ei se nyt tämän päivän asia ole; tässä on ollut nyt muuta ohjelmaa ihan riittämiin tuon kaljapullon korkuisen kuolakoneen vahtimisessa.

Pari viikkoa sitten konepeltigiljotiini muistui taas mieleen, ja pistin tilaten uudet jouset KL-varaosilta. Köyhdyin vajaa viisikymppiä. Motonetistä jouset olisi saanut pari euroa halvemmalla, mutta en jaksanut vaivautua, koska minun piti joka tapauksessa käydä ostamassa ovilistan nastoja, joita taas saa täälläpäin vain KL:ltä (ainakin minun tietääkseni). Viimeinkin konepelti toimii taas kuten pitää.

Ovilistojen nastoista puheen ollen, niistä ei paljoakaan ollut enää apua. Listat ovat kaikki järjestään niin vanhoja ja turvonneita, että ne irvistelevät mikä mihinkin päin eivätkä enää ota kiinni koko nastoihin. Yhden ainoan kohdan sain kiinni nastalla. Jos olisi satasen verran ylimääräistä, tuhlaisin sen uusiin ovilistoihin. Odotellaanpa vaikka kesään, josko sitten.