Käytin eilen autoa P:n luona, ja löytyihän niitä vikoja. (Tosin milloinkas niitä ei tuon ikäisessä autossa löytyisi.)

Nykimisongelma johtuu todennäköisesti kaasuläpän asentoanturista, jonka kunto oli vähän kiikunkaakun. Ilmeisesti se toimii, mutta ei tarpeeksi hyvin, koska mun käsittääkseni johonkin suuntaan jumittunut kaasuläppäanturi aiheuttaa melko huomattavia ongelmia. Anturi tekee liikutettaessa "pykälän" jota sen ei pitäisi tehdä.

Toinen nykimiseen vaikuttanut juttu löytyi yhdestä huohotinputkesta, joka oli päästään 2-3 cm halki niin että kone ihan taatusti ryysti sinne ilmaa väliin. Putkesta katkaistiin haljennut osa ja liitettiin kiinni uudestaan paremmasta kohdasta. Se oli kylläkin vain tekohengitystä. Täytyy hankkia sinne ihan kokonaan uusi putki. Tosin se menee imusarjan alle, eli sen vaihtamiseksi tarttee tehdä vähän töitä. Hoituisikohan se sillä että nostaisi auton ilmaan?

Ja tämäkin auto teki sen bemareille tyypillisen tempun juuri nyt kevään korvilla: lämmityslaite puhaltaa pelkkää kuumaa! Ensin meinasin ruveta hyppimään tasajalkaa, koska säikähdin että nyt mun pitää ruveta vaihtamaan sinne lämppärin kennoa, mutta ilmeisesti (huh) se johtuukin pelkistä jämähtäneistä vesiventtiileistä. E34:sissa se on melkein ominaisuus. (Kuulemma joissakin mersuissa kanssa, joissa on sama systeemi.) Lämmityslaite saatiin puhaltamaan myös kylmää irrottamalla kiertovesipumpun (olikohan se sen osan nimi?) liitin. P kertoi, että venttiilit kyllä voi yrittää puhdistaa, mutta siinä on kauhea työ ja tulos ei ole mitenkään takuuvarma. Niin että taidan tuhlata 160 euroa ja ostaa uudet venttiilit kunhan jaksan. Mulle riittää toistaiseksi, että se puhaltaa kylmää tai kuumaa säätimen asennon eikä oman mielensä mukaan.

Kotimatkalla meno oli vähän tasaisempaa, eli vissiin ainakin tuolla huohotinputken halkeamalla oli osuutta asiaan.

Ps. Sekä meno- että paluumatkalla jouduin ajamaan yli puolet matkasta jonkun seitsemääkymppiä köröttelevän riemuidiootin perässä. Koko matkalla on siis 80-100 km/h rajoitus, jos paria kuudenkympin pätkää ei oteta lukuun, eikä tietenkään yhtään ohituspaikkaa tai -tilaisuutta monen kymmenen kilometrin tieosuudella. Mistä hemmetistä näitä tonttuja sikiää? Jos välttämättä haluaa tuhnutella sen 20-30 kilometriä tunnissa alinopeutta, niin eikö jo maalaisjärki sano, että kurvaa välillä bussipysäkille tai P-paikalle ja päästä se takana tuleva letka ohi? Traktori- ja muut työajoneuvokuskit kyllä tietää tämän!