Yhden puolan ja nokka-akselin anturin vaihdon jälkeen Das Auto on käynyt aika nätisti, mutta tämän viikon torstaina tuli takapakkia. Töistä lähtiessä kiihdytin liikenneympyrästä liian isolla vaihteella, minkä jälkeen auto alkoi katkoa ja kuulostaa siltä kuin puolet pytyistä olisi yhtäkkiä mennyt pimeäksi. Se rytke veti ihan huolella vertoja aikaisemmille nykimisille; sen jälkeen ne pikku ongelmat tuntuivat itikan pieruilta.

Pääsin nilkutellen kotipihaan ja rupesin tutkimaan. Epäilin aluksi, että nokan anturin liitin on irronnut tai itse anturi on jotenkin tipahtanut paikaltaan, mikä ei siis tosiasiassa ole mitenkään mahdollista; epäilin myöskin, että uusi puola oli viallinen. Se oli kunnossa, ainakin yleismittarin mukaan. Muut puolat samoin. 

Sitten P sanoi, että tutkipa miltä tulpat näyttää. Että sieltä on todennäköisesti kärähtänyt tulppa tai pari. No minäpä aloin tutkia. Samalla mieleen tuli, että niin kauan, kuin autossa on olleet nuo NGK:t, se ei ole käynyt kovin hyvin. NGK on tälle koneelle ihan uusi tuttavuus; viime kevääseen saakka siinä on aina ollut Boschia, mikä siis on tämänikäisten Bemarien originaali tulppamerkki. 

Kävin ostamassa uudet Boschit (FR7LDC+) ja rupesin irrottelemaan tulppia. Eiväthän ne hyviltä näyttäneet: jokaisessa tulpassa oli elektrodissa tumma/musta läiskä, merkki siitä, että kipinä ei ole edennyt tasaisesti joka puolelta. Terveessä tulpassa elektrodin kuuluisi olla tasaisen kerman- tai kahvinruskea. Vika voi toki olla myös puolissa, mutta ensiavuksi päätin vaihtaa tulpat, kun ne kerta otin poiskin. 

Kuutospytyn kohdalla puolaa nostaessa kuului "pluts". 

20170824_091326.jpg

Tulpankolo oli puolillaan öljyä ja vettä. Hetki meni ihan puhtaasti ällistellessä, että mitä vittua. Kyllä siellä on tähän mennessä öljyä ollut, liraus pohjalla nimittäin, mutta ei sieltä vielä koskaan ole vettä löytynyt.

Kuivailin vedet varovasti riepuihin imeyttelemällä. En uskaltanut irrottaa tulppaa ennen kuin ainakin suurin osa vedestä olisi saatu pois. Kyllä se ihan vettä oli; riepu ei värjäytynyt vihreäksi, eikä haissut jäähdytysnesteelle eikä lasinpesunesteelle. Sitten vaan uudet tulpat paikalleen, puolat kiinni ja kone käyntiin.

Johan toimi.

Kävin äskettäin kurkkaamassa kuutospytyn tulpankoloon, ja se oli ihan kuiva. Mitä nyt pikku liraus öljyä pohjalla, kun venttiilikopan tiiviste vähän vuotaa. Täällä on satanut jonkin verran viime päivinä, mutta vettä ei ole kertynyt koloon enää. Se jäi minulle kyllä täydeksi mysteeriksi, että mistä helkkarista sinne oli vettä päässyt, ja niinkin paljon niin yhtäkkiä? Asuuko autossani kenties veden taikomiseen mieltynyt poltergeist?

Oli miten oli, asiaa täytyy pitää silmällä.