Liimaventtiiliksi / venttiilien liimautumiseksi kutsutaan sitä, kun jähmeä, kylmä öljy jämähtää kiinni venttiilivarsiin ja läärää ne kiinni niin etteivät ne pääse liikkumaan vapaasti. Tästä seuraa, että auto ei käynnisty, vaikka startti pyörii hyvin ja virtaa on ja vaikka "se lähti eilen/viime viikolla/toissapäivänä niinku palmun alta". Tämä monia raivostuttanut ja turhauttanut ilmiö koskee lähinnä Opeleita, Bemareita ja Mersuja. Tai ainakaan en noin nopealla silmäyksellä netin ihmeelliseen maailmaan löytänyt pahemmin muita automerkkejä, joissa olisi tapahtunut vastaavaa.

Venttiilit pääsevät "liimautumaan" kylmällä kelillä, yleisimmin 0 – -10 ºC välillä. Kesäisin tai koneen ollessa jo valmiiksi lämmin ilmiötä ei tapahdu, koska lämmin öljy on notkeaa. Liimaventtiili iskee silloin jos A) kone on tarpeeksi kylmä ja B) auto on käynnistetty kylmänä ja sammutettu hyvin pian sen jälkeen. Esimerkiksi jos -5 asteen lämpötilassa siirrät yön yli seisseen auton noin 8 metriä pihatieltä autokatokseen ja sammutat sen. Sitten voitkin seuraavana aamuna ihmetellä mikä ennen niin hyvin toimineeseen autoon nyt yhtäkkiä iski.

Asiaan auttaa raaka konsti: joko työnnät/hinaat kaaran käyntiin, tai sitten käynnistelet piiiiiiitkään (15-30 sek.) ja poljet kaasua niin kauan että kone käynnistyy. Akkukin saattaa siinä rytäkässä lopahtaa; joku oli joutunut lataamaan akun kolmesti että sai auton viimein tulille. Minua vähän hirvittäisi moinen sahaus, siinähän saattaa palaa startti. Jos auto ei yhtään edes lupaile niin kannattaa kokeilla työntöä/hinausta jos mahdollista. Sitten, kun menopeli viimein käy, anna kaasua niin kauan että käynti on tasaista ja aja sitten niin pitkä lenkki, että kone lämpiää kunnolla.

* * *

Oma bemuni tutustutti minut eilen tähän legendaariseen jekkuun. Toissapäivänä asentelin korjattavana käynyttä mankkaa takaisin paikalleen, käynnistin auton hetkeksi varmistaakseni että mankka toimi (ja että maapiuhat oli kunnolla kiinni jotta laturista ei kuulu vinkunaa), ja sammutin moottorin. Kone ehti käydä ehkä 10 sekuntia, senkin tyhjäkäyntiä.

Eilen sitten piti lähteä hakemaan tyttöä koulusta. Istuin autoon ja käänsin avainta: kone käynnistyi, röpötti pari sekuntia ja sammui. Ensin tietty luulin, että akku on loppu, koska olen ajanut tosi vähän viimeisen kuukauden ajan ja senkin vähän lyhyttä ajoa, tyyliin pari kertaa viikossa kauppaan ja takaisin. (Olen yrittänyt vältellä ajamista, koska auton takapäässä jokin kolisee ja tutisee, enkä halua rikkoa sieltä mitään ennen kuin pääsen tsekkaamaan mikä on rikki. Luultavasti oikean puolen iskarin yläpää on löystynyt.)

Yleismittari näytti akun jännitteeksi 12,35. Ihan ok arvo siis. Silti kokeilin toisella akulla, täyteen ladatulla: ei auttanut. Soittelin sen jälkeen kaverille, joka lupasi tulla katsomaan mitä voisi tehdä. Sähköt toimi, ja bensaakin tuli; täydellä kaasulla startatessa hiukkasen irrotetusta bensan tuloputkesta roiskui komea kaari ja koko piha haisi bensalle sen jälkeen. Bensaletku paikalleen, huohotinputki ja ilmansuodattimen putki irti ja hirveesti starttia talla pohjassa. Lupaili ja hörähteli, ja viimein lähti käyntiin. Ja sammui. Ja eikun uudestaan. Kaikki letkut paikalleen, starttia taas ja käyntiin. Lopulta se suostui käymään nätisti eikä kone enää kuulostanut kyläseppien kokoukselta. Annoin sen käydä tyhjäkäyntiä kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen sammutin.

Tänään kävin ajamassa lenkin. Auto käynnistyi ihan nätisti ja toimi hyvin, mutta tyhjäkäynnissä on vielä vähän ongelmaa. Useimmissa liikennevaloissa jouduin kaasuttelemaan että kierrokset pysyi tarpeeksi korkealla eikä kone hyytynyt. (Enpä huomannut katsoa, oliko vieressä Mersu- tai Volvokuskeja, jotka luulivat että nyt kisataan.)

Saattaapi olla, että ilmamassamittari on päässyt paskaantumaan, tai sitten tyhjäkäyntimoottorissa on jotain mikä ei sinne kuulu.

Joka tapauksessa tiedänpähän nyt miten liimaventtiili parannetaan.