Ei auttanut suuttimienputsausaine, ei. Meno on ollut viimeiset viikot taas semmoista rytkytystä että välillä hampaista tippuu paikat. Käyntiin autoa on saanut sahata kaksi kertaa pidempään kuin normaalisti. Kumma kyllä se vastaa kaasuun ihmeen pirteästi.

Tein sitten uhkarohkean tempun (lähinnä rahallisesti uhkarohkean) ja ostin uuden ilmamassamittarin ( = MAF eli Mass Air Flow sensor). Näissä koneissa mafin kunnon voi päätellä niin, että irrottaa mittarin liittimen, kun auto on tyhjäkäynnillä. Jos maffi on ehjä, auto sammuu. Jos se on rikki, käynnissä ei tapahdu muutosta, tai tuntuu jonkinlainen notkahdus kierrosluvussa minkä jälkeen auto käy jälleen kuten ennenkin. Tässä tehtiin sellainen testi, ja yllättäen kierrokset pikkuisen tipahtivat ja sitten taas nousivat entiselleen.

20170530_171922.jpg

Niinpä päätin ainakin kokeilla. Koska olen pihi, jouduin vatvomaan päätöstä jonkin aikaa, mutta lopulta sain selitettyä asian pihille itselleni seuraavasti: uusi ilmamassamittari ei ainakaan mene hukkaan, koska edellistä edellinen sanoi sopimuksen irti noin vuosi sitten, ja sen jälkeen siinä on ollut kiinni käytetty mutta suht toimiva maf. Lisäksi, huonolla mafilla ajeleminen rikkoo ennen pitää lambda-anturin.

Joten, tilasin uuden mafin. Ostin sen Autodocista Saksasta, koska Suomessa vastaava Bosch olisi maksanut lähemmäs 400 euroa. Tämän sai vajaalla parilla sadalla postikuluineen.

20170530_172107.jpg

Olen tänään saikulla, mutta koska olo on nyt illasta jo suht hyvä, rupesin hommiin. Välillä piti toki istua alas kun rupesi pyörryttämään.

Uusi maf paikallaan:

20170530_172805.jpg

Samalla vaihtui ilmansuodatin, mikä kannattaa tehdä jo siksikin, ettei vanhan suodattimen kaikki paskat humahda saman tien uuteen ilmamassamittariin tukkimaan sitä. Tuo vaihdettiin 2 vuotta sitten, mutta olihan se jo aika paskainen:

20170530_172815.jpg

Tämän jälkeen nappasin akunkengän irti ja annoin olla reilun puoli tuntia, jotta mahdolliset vikakoodit nollaantuvat järjestelmästä. Sitten käynnistin auton ja kävin ajamassa jonkin matkaa. Tulos: Moottori käy huomattavasti tasaisemmin, mutta hassua kyllä ei kiihdy yhtä hyvin kuin aiemmin, ja edelleen esiintyy ihan minimaalisen pientä nykimistä. Mutta kaiken kaikkiaan muutos on parempaan päin. Luultavasti eculla menee jonkun aikaa, että se laskee seokset uudelleen, ja kunhan se on tehty, kone saa yhtäkkiä vauhtipotkun ja sitten taas mennään.

Jos rytky ja pätky alkaa vielä uudelleen, seuraavana tulilinjalla ovat puolat ja nokka-akselin anturi. Tyhjäkäyntimoottori pitää myös putsata. Myös kontin huudeilta kuuluu aina välillä hassua visertävää ääntä, mikä voi olla joko jotain resonointia esim. hattuhyllyltä tai kaiuttimesta - tai sitten bensapumppu, joka laulelee joutsenlauluaan.

BMW - Brutal Money Washer!