Tänään oli tarpeeksi kuiva keli, joten pistin vaihtaen tuon kaasuläppäanturin. Eilen pidemmällä ajelulla kattelin taas huolestuneena kulutusmittaria, joka loikki siinä 9-15 l/100 km välillä. Ei sen pitäisi niin paljon viedä maantieajossa. Sekin on yksi oire siitä, että moottorin puolella on jotain pielessä.

20150503_112228.jpg

Kaasuläppäanturi löytyy tuosta imuputken moottorin puoleisen pään oikealta puolen. Se on kiinni kahdella ristipääruuvilla, ja liitin taas lähtee, kun metallijousta painaa ja samaan aikaan vetää anturin irti.

 

20150503_112439.jpg

Liittimen pää ei ollut kovin ruma, mutta suihkautin sinne elektroniikkasprayta kuitenkin. Sitten uusi anturi kiinni ja paikalleen.

 

20150503_113013.jpg20150503_113033.jpg

Olihan se vanha vähän nuhruisen näköinen, ja ilmeisesti ihan originaali.

Koeajolla eron huomasi selvästi. Ei enää nykinyt, eikä kone hidastellut, kun antoi kaasua. Pedaalia ei tarvinnut kuin hipaista niin kierrokset nousi heti. Tuli semmoinen yhtäkkisen valaistunut olo, että hei, näinkö hyvin tän auton siis pitäisi kulkea? Kyllähän mä sen tiesin, ettei tuo suora kuutonen mikään laiskimus ole, mutta luulin että olin jo tottunut siihen ja siksi se tuntui laiskalta...

Ja se kulutusmittarinkin lukemakin tipahti.