20170303_163255.jpg

Reissussa rähjääntyy.

Heitettiin eilen Calypsorotilla semmoinen pidemmän puoleinen lenkki, noin 300 km suuntaansa. Lähtö epäilytti ensin vähän, tai oikeastaan aika paljonkin, koska lambda/happianturi on taas temppuillut, eikä siitä koskaan tiedä milloin se leviää totaalisesti. Ja kuten arvata saattaa, sinnehän se sitten levisi.

Jossain Kuopion huudeilla noin sadan kilometrin ajon jälkeen tehot katosivat aivan täysin ja kierrokset tippuivat lähelle sammumispistettä. Auto hyytyi ylämäkeen oikein helvetin pahaan paikkaan: ei ollut kunnon piennarta, kaiteet molemmin puolin, ja autoja tuli takaa. Siinä me sitten kyykittiin jonkin aikaa hätävilkut päällä ja yritettiin selvittää että mikä leidiä nyt taas kiusaa. Käynti kuulosti aivan samalta kuin joka kerta kun happianturi on hajonnut, joten kokeiltiin irrottaa ko. anturin piuha, josko se auttaisi. Se auttoi. Käynti tasaantui huomattavasti, ja nyt kaasupolkimessakin tuntui olevan tehoa. Pienellä rykimisellä päästiin mäen harjalle ja siitä matka jatkui tasaisemmin. Kun lambda on pois pelistä, boksilla kestää hetki laskea seos taas oikein.

Joka tapauksessa, tässä oikein merkillinen mutta tervetullut näky heti matkan alkuvaiheesta, kun päästiin maantielle:

20170303_103620.jpg  20170304_101846.jpg

En ole tähän mennessä vielä nähnyt, että tuon auton keskikulutus olisi alle 7,6. Se tuntui positiiviselta sokilta jo siksikin, että viimeisen puoli vuotta keskikulutus on ollut lähempänä kymmentä kuin seitsemää: kaupunkiajossa 12-16 l/100 km, maantiellä 8-9. Olkoonkin että E34 kutoskoneella on painava auto, niin silti nuo kulutuslukemat ovat jotain todella härskiä.

(Tai sitten ajotietokone on tulossa vanhuudenhöperöksi. Mutta en usko sitäkään, koska tankkaamisen ja kilometrien mukaan laskettuna tuo pitää aika lailla paikkansa.)

Tästä voinemme päätellä, että termarin ja lämpötunnistimen vaihto oli ihan paikallaan. Nyt kun jaksaisi vaihtaa vielä sen uuden lambdan...