kaasul%C3%A4pp%C3%A4sensori.jpg

Kaasuläppäanturi, kaasuläpän asentotunnistin, kaasuläppätunnistin... rakkaalla lapsella on monta nimeä. Tämmöisiä osia ei sitten kannata ostaa sieltä mistä halvimmalla saa. Omani hankin KL-varaosilta ja köyhdyin vajaat viisikymppiä BTCF:n jäsenalennuksella. Ei paha, jos tämän osan vaihtaminen tiputtaa mun auton kieltämättä runsastunutta bensankulutusta edes hiukan.

Viimeksi P:n luona vieraillessa kävi ilmi, että auton nykiminen ja laiska kaasuun vastaaminen saattaa johtua viallisesta kaasuläpän asentotunnistimesta. Silloin ei ollut toimivaa yleismittaria saatavilla, joten P otti anturin irti ja pyöritteli sitä sormin. Kyllähän se kuulemma rosoiselta tuntui, eli todennäköisesti se on entinen.

Bimmerforumsilta löytyi lista oireista, joita rikkoutunut kaasuläppätunnistin aiheuttaa:

• Bucking and jerking of the car.
• Idle surging of the car.
• Sudden stalling of the car engine.
• Hesitation while the driver of the car is trying to accelerate.
• Sudden surge in car's speed while driving on the highway.

Lasketaanpas:

Kohta 1, rasti ruutuun.
Kohta 2, rasti ruutuun.
Kohta 3, rasti... jne. Saan laittaa ruksin kaikkiin!

Lisäksi tuossa mainittiin bensakulutuksen kasvusta (ja mun järjen mukaan saattaa seilata eestaas tasaisellakin ajettaessa, jos anturi välillä toimii ja välillä ei) ja hankaluudesta vaihtaa vaihteita. Viimeksi mainittu tuskin tarkoittaa kirjaimellisesti hankaluuksia vaihdekepin kanssa. Luulisin, että se meinaa enemmänkin sitä, että vaihdetta vaihtaessa kone nykii ja nytkähtelee. Ja taas rasti ruutuun.

Tänään keli on niin paskamainen, etten rupea tuota vaihtamaan. Katsotaan sitten kun aurinko taas paistelee eikä taivaalta kaadu vettä niskaan 8)