20150606_181419_edit.jpg

Valkoinen Bemari läpäisi katsastuksen. Ihme kyllä, päästötesti oli erinomainen! Huomautettavaa löytyi vain kuskin puolen etuvalon valokuviosta sekä etupään koiranluista, joissa oli molemmissa niin paljon välystä, että rattia kääntäessäkin kalahtaa. Läpi meni kuitenkin ja auto on nyt jälleen käytössä.

Niin. Saatiinhan me se käyntiin ja leimakin tuli, mutta ei se kyllä kauniilta kuulostanut. Aina siitä lähtien, kun se lopulta käynnistyi sieltä parkkikselta, käynti on ollut vähän sitä sun tätä. Kertaakaan se ei ole jättänyt tienposkeen viime talven jälkeen, mutta on se nykinä ja rytyytys välillä ollut semmoista, että kyydissä olleilta on välillä meinannut tippua tekarit suusta.

Pääongelma oli siis hirveä nyhtäminen ja terävä nykiminen, joka ilmeni lähinnä moottorijarrutuksissa ja tasakaasulla ajettaessa sekä pahiten tietyillä kierrosluvuilla: 2000-2500 ja yli 3000. Tyhjäkäynti oli suht hyvä, joskin siinäkin esiintyi aavistuksenomaista epätasaisuutta. Samoin vapaalla rullatessa ei ollut mitään ongelmaa.

Ensin epäiltiin, että tankissa oli epäpuhtauksia. Se ei varmastikaan ollut aiheeton epäily siitä monen kuukauden pituisesta seisomisesta johtuen; olisi silkka ihme, jos tankissa ei olisi ollut epäpuhtauksia. Lähinnä vettä bensan seassa ja silleen.

Toinen asia, mikä tuli mieleen auton konehuonetta tutkiessa, oli imuvuoto. Ilmamassamittarin ja imusarjan välinen haitariputki kun näyttää tältä:

20150602_180447.jpg

Sitä on vähän fiksailtu teipillä. Tarkemmin tutkittaessa ekan klemmarin takaa löytyi myöskin läpi asti menevä reikä, joka tosin aukesi vain putkea taivuttaessa.

Kolmantena epäiltyjen listalla oli ilmamassamittari itse.

Vaikka tankissa olisi ollutkin jotain paskaa, se sieltä lähtee aikanaan, ja myöskin Masinolin kaataminen tankkiin auttaa huomattavasti. Joten siitä tuskin oli enää kyse, etenkin kun rytinä tuntui senkun pahenevan. IMM oli mitä suuremmassa määrin syyllinen, etenkin kun selvisi, että se oli jo ainakin kertaalleen avattu ja ilmeisesti puhdistettu (kotelo oli liimalla kiinni). Mutta hähä, eipä ollutkaan. Tosin - huh! - onneksi. Uusi IMM kun kustantaa sen 300-400 euroa.

Imuvuotoja ei ollut. Ihme kyllä. Tutkittiin jarrusprayn avulla, eikä missään kohtaa kierrokset nousseet.

Syypää löytyi P:n avulla. (Olen vilpittömän kade tyypeille, jotka pystyvät melkein pelkästään moottoria kuuntelemalla päättelemään mikä siinä on vikana.) Hän kuulosteli auton käyntiä hetken ja sen päätteeksi tsekkasi tulpat. No kas kummaa: kaksi tulppaa aivan öljyssä, yksi pahasti karstassa, ja viiden tulpan kärjet ihan epätasaiset. Tasan yksi tulppa löytyi, jossa oli tasapituiset kärjet!

20150611_183437.jpg
Tässä kakkospytyn tulppa putsaamisen jälkeen.

20150611_183753.jpg
Ja tässä pahiten öljyvahinkoja kärsinyt kuutosen tulppa.

(Nelikärkisten tulppien pitäisi antaa voimakkaampi kipinä, mutta käytännössä eroa ei juuri huomaa tällaisessa koneessa.)

Putsaamisen ja kärkien varovaisen taivuttelun jälkeen eron huomasi selvästi. Tyhjäkäynti tasoittui, ja kotimatkallakin nyhtäminen oli niin pientä, että sitä tuskin huomasi.

Varmuuden asialle saa huomenissa, kun pääsee ostamaan uudet tulpat. Mutta siis mitä tästä opin:

- Ilmamassamittarin rikkoutuessa nykiminen on pehmeämpää, kuminauhamaista ikään kuin, eikä rajoitu tietyille kierrosluvuille.
- Sytytyksen pätkiessä nykiminen on terävää rytyyttämistä.

Semmoista tänään.

Edit 11.6.: Lisätty pari kuvaa.

Edit 11.6. klo 20:40:

Komento takaisin. Tulpat eivät olleetkaan ainoa syypää. Uusien tulppien vaihdon jälkeen asiat paranivat kyllä jonnin verran, mutta edelleen yläkierroksilla nyhtää ärsyttävästi ja tasakaasulla huomaa pientä nykimistä. Taidamme palata takaisin kohtaan ilmamassamittari... tai ehkä ongelma on bensapuolella? Ota nyt piru vie näistä selvää. Joka tapauksessa ei varmaan tekisi yhtään pahaa vaihtaa myöskin se haitariputki.

Tässä videossa oli hyvät ohjeet IMM:n vastusarvojen mittaamiseen. Siinäpä viikonlopuksi projektia.

Jatkuu...

Edit 21.6.:

Tuli muuten mieleen, että koska todennäköisimmin vika on syttypuolella (imuvuotoja kun ei löytynyt), miten olisi semmoinen syypää kuin tarvikelaatua oleva puola? Puolan johtoakin piti vähän moderoida, jotta sen sai käymään sekä puolan että virranjakajan päähän, joten siellä jossain voisi hyvinkin olla silloin tällöin esiintyvä hyppyvirtapaikka. Ja arvatkaa vaan oonko saanut aikaiseksi mittailla yhtään mitään ilmamassamittaria. No en.