Se on sitten kouluviikko taas, 10 kuukauden tauon jälkeen.

Maanantaina päätin yrittää tehdä jotakin sille, että ajotietokone herjaa jatkuvasti rekisterikilven valoista ja takavaloista, vaikka kaikki palavat iloisesti. Tongin esiin peräkontin johtosarjan, joka sijaitsee kontin vasemmanpuoleisessa saranassa suojuksen alla.

20160418_171932.jpg

Kuva on aika paska, koska se on otettu kännykällä ja lisäksi aika hämärässä, joten pahoittelut siitä. Mutta siis kävi ilmi, että tuohon johtoon, joka kuvassa on jo korjattu liittimellä (ensin se meni nurinpäin kun piti siellä hämärässä soheltaa, ja kuvan ottamisen jälkeen huomasin asian ja laitoin uuden liittimen), oli tehty pelkkä johdot yhteen ja teippiä päälle -patentti. Ei mitään hajua mikä johto se on, mutta korjasin sen joka tapauksessa.

Lisäksi pari muuta pienempää johtoa oli hiertynyt lähes poikki, ja muutama muukin piuha oli ottanut osumaa. Kuvassa näkyy metallikieleke, jonka alta johtonippu kulkee. Alun perin johdoissa on ollut suojaverkko päällä, mutta koska joku fiksu ihminen on halunnut tehdä omituisen johtokytkennän, suojaverkko oli raksittu osin pois - ja johdot olivat sitten hiertyneet rikki.

Minä korjasin. Pahimpiin laitoin liittimet, mutta niihin, joista oli vain kuorta halki, laitoin palasen sähköteippiä. Kieritin vielä samaista teippiä koko johtonipun ympärille vähän suojaamaan ennen kuin laitoin suojuksen takaisin. Ja toivoin, että ne häiriökoodit katoaisivat.

Katosivathan ne... noin kahdeksi minuutiksi. Sitten kuului taas PING! ja näyttöön tuli KENNZEICHENLICHT.

Totesin, että vika on sitten varmaankin joko a) rekisterikilven polttimon kannassa tai sitten b) valonohjausboksissa (LKM, Light Control Module). Niitä selvittelen joskus, jos jaksan.

Sain sentään Waschwasserstand-ilmoituksen katoamaan. Anturin liitin oli vain huonosti kiinni.

Tiistaina en tehnyt omaan autoon mitään. Seikkailin sähköteorian ihmeellisessä maailmassa.

Tänään vaihdoin kesärenkaat alle (ja tasapainotin ne ensin). Tsiigasin myös vähän auton alle ja etsiskelin yhden kurssikaverin kanssa, mikä nivel on paskana, koska etupää narisee aivan saamaristi rattia kääntäessä. Koiranluut olivat aika heikossa hapessa, samoin apparin puolen alapallonivel. Ne pitänee vaihtaa ennen heinäkuuta ja katsastusta.

Moottoritilassa tuli pyörähdettyä myös. Testasin akun ja laturin kunnon, ja hienosti pelittävät molemmat. Laturin hihnapyörästä taitaa vain olla laakerit menossa, koska se pitää (yhä) sitä samaa kihinää kuin viime kesänä. No, se kestää sen minkä se kestää. Pari huohotinputkea oli myös aivan paskana. Molemmat pitää uusia kokonaan.

Ja ne ruosteet, ne ruosteet... Huokaus. Kaikissa ovissa on ruostelänttejä, kontissa on, takapuskurin alla on. Alusta sentään on siistin näköinen.