Katsastusaika on varattu maanantaiaamuksi kello kahdeksan. Vielä oli jäljellä jarruremppa, eli jarrupalat piti uusia kaikkiin neljään pyörään, ja lisäksi takajarrulevyt olivat hirveän näköiset. Ne menivät siis myöskin vaihtoon. Asian edetessä minua hämmästytti tieto siitä, että vaikka itse jarrusatulat ja muut jarrusysteemin osat olivat pintaruosteessa ja muutoin paskottuneet, se ei sinänsä haittaa menoa yhtään, kunhan ne vaan toimivat kuten pitää.

Tämänpäiväisen jälkeen uskoisin myös tietäväni, mikä on jarrusylinteri ja mikä jarrusatula, ja jarrulevyt ja -palatkin luultavasti tunnistan tästä lähtien. Samoin tiedän, että etujarrupalat ovat isommat kuin takajarrupalat, ainakin senmallisessa autossa kuin minun.

Minun hommakseni jarruremontissa jäi lähinnä vieressä seisoskelu ja tyhmien kysymysten esittäminen. Siinä mä olen kyllä hyvä. Toisekseen sain irrottaa renkaat ja laittaa ne paikalleen.

Keli oli sen näköinen, että saattaa tulla sade, joten kun homma tehtiin tuossa meidän pihassa, se ei ollut kovin hyvä juttu. Minä siinä kattelin taivaalle ja totesin ukkokullalle, että pääskyt lentää kyllä sen verran korkealla että tuskin sataa ihan heti vaikka pilvet näyttääkin vähän uhkaavilta. No kyllä ne pääskyt korkealla lenteli, mutta silti rupesi satamaan suunnilleen saman tien kun oli saatu eka pyörä irti. Onneksi vettä ei tullut kuin ripsimällä. Parin kilometrin päässä oli nimittäin satanut kuin sen kuuluisan Esterin perslävestä. (Asiasta kukkaruukkuun, olen aina ihmetellyt kyseistä sanontaa. Ilmeisesti tällä Esteri-tädillä on ollut melkoisen paha ripuli.)

17-7_02-normal.jpg

17-7_07-normal.jpg

^ Takapään vanhat jarrupalat ja -levyt olivat vähän niin kuin entiset. Palat olivat paksuudeltaan noin puolet siitä mitä niiden olisi pitänyt olla ja levyt olivat umpiruosteessa ja kauheilla urilla.

17-7_04-normal.jpg

17-7_11-normal.jpg

^ Nämä ovat takajarruista. Arvoitus: kummat on uudet?

17-7_14-normal.jpg

^ Uutta paikalleen. Oikeen hohtaa :)

17-7_16-normal.jpg

^ Apparin puolen takajarrulevy. Palat on ottaneet kiinni hiukka epätasaisesti. Levyn pitäisi kulua tasaisesti eikä siihen saisi tulla tuollaista kiiltävää uraa, mistään muusta urasta puhumattakaan.

Kun kaikki pyörät otettiin kerta irti, minä tein sen mitä jo kerran vannoin etten koskaan enää tekisi: nypin renkaista nastat pois. Mulla on uudet renkaat tiedossa, mutta saan ne vasta ensi viikolla, ja katsastus pitää tuolle ajokille suorittaa ennen tiistaita. Niin jotta näillä mennään nyt. Kaivoin nastat poikkeen apinan raivolla. Nyt iltapuoleen selkää juilii, ranteita kolottaa ja oikeaan kämmeneen on kehittymässä mukava rakko.

Jarrupaloja vaihdettaessa ilmeni myös jotain muuta. Kahdessa renkaassa on jarrupalojen kulumistunnistin: takana apukuskin puolella ja edessä kuskin puolella. Molemmat piuhat olivat hiertyneet rikki. Siksipä ei liene ihme, että ajotietokone kiljuu mulle BRAKE LININGS tai BREMSBELÄGE joka kerta kun auto starttaa. Otettiin molemmat piuhat kokonaan pois. Vikailmoitus ei hävinnyt mihinkään. Sekään ei ole mikään ihme. Ajotietokone on nimittäin yhä silloin tällöin sitä mieltä, että rekisterikilven valot ei pala. Tietokoneet alkaa olla ikäloppuja reilu parikymppisinä...

Etujarrulevyt olivat ihan hyvän näköiset. Eteen vaihdettiin siksi vain palat.

17-7_18-normal.jpg

^ Etujarrupalat olivat myös pikkasen entistyneet. Kumpikos näistä on uusi ja kumpi vanha, hah!

Koeajolla käytiin tsekkaamassa myös ilmanpaineet renkaista, ja olihan siellä vähän heittoa... yhdessä renkassa oli painetta 2,3 ja toisessa 1,9. Köh köh...

Meikäläisenkin käpälät näytti urakan jälkeen ihan siltä kuin olisin tehnyt töitä...

17-7_21-normal.jpg