On tämä perkele yhtä vuoristorataa tuon Kalypsonpunaisen kanssa. Se käy ja kukkuu viikon-pari ihan hyvin, ja sitten yhtäkkiä ei enää toimikaan, vaan nykii ja pätkii ja nysvää ja tärisee ja laiskottelee. Ja sitten yhtäkkiä se saattaa piristyä ja toimia taas ihan ok. Kunnes ei yhtäkkiä enää toimikaan.

Nyt viimeisen viikon ajan se on kärsinyt erikoisesta ongelmasta: tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla kone tärisee ja nykii, ihan kuin kävisi vain viidellä tai neljällä pytyllä. Mutta kuitenkin se ottaa kaasuttaessa kierroksia tosi kauniisti ja kiihtyy hyvin (ainakin verrattuna siihen, kun kiinni oli vielä ne vanhat, halkeilleet puolat). Edelleen risteykseen jarruttaessa kierrokset tippuu 400-500 tienoille ja jäävät hetkeksi humppaamaan itsekseen ennen kuin tasaantuvat.

Taisin löytää tänään ainakin yhden syypään. P:n vihjeestä lähdin tarkistelemaan kaikki pienet alipaineletkut (ainakin ne mihin ylsin ilman imusarjan irroittamista), ja bingo: bensanpaineensäätimeltä imusarjaan menevä pieni letku oli mennyt ihan pöperöksi. Siis kirjaimellisesti: se melkein hajosi käsiin.

Kyseessä on tuo punaisella nuolella merkitty letku, joka kuvassa on jo vaihdettu uuteen:

20170518_195748-edit.jpg

Lähikuva:

20170518_195744.jpg

Tältä näytti vanha letku:

20170518_195715.jpg

Ei, salama ei vääristä letkun muotoa, eikä mikään muukaan. Se todella oli tuolleen lontolla noin 8 cm matkalta. Kun ensin sain sen käsiini, luulin, että se on joku sähköjohto, maapiuha tms, koska se oli niin lättänä!

Vaihdoin uutta letkua sen tilalle ja kokeilin käyttää autoa hetken tyhjäkäynnillä. Naapuripihassa huutaa juuri Deleten imuriauto, joten en kuule moottorin ääntä, mutta mielestäni tyhjäkäynti on tasaisempaa. Moottori kyllä täristää edelleen. Voi tosin olla, että asia korjaantuu vasta pienen ajolenkin jälkeen.

Tämän lisäksi tankkiin hulahti tänään pari purkillista CRC:n Injector Cleaneria. Sen jälkeen on ajettu parikymmentä kilometriä, eikä vielä ole huomattavaa muutosta käynnissä. Mutta katsotaan.