Likainen ilmamassamittari voi aiheuttaa kaikenlaista jäynää - rikkinäisestä mittarista puhumattakaan. Oireisiin lukeutuvat nykiminen, katkonainen joutokäynti, kangertelu kiihdytyksessä ja muutoinkin kaasua painaessa semmoinen tunne, ettei kaikki hepat ole kotona.

Ilmamassamittari maksaa uutena 300-400 euroa, joten ennen kuin ryntää ostamaan uuden oireiden perusteella, kannattaa ensin lukea vikakoodit ja koittaa putsata mittari. Vikakoodeista yleensä kyllä huomaa jos mittari on entinen. Muutoin saattaa selvitä pelkällä putsaamisella, kuten minä, ainakin toistaiseksi vielä.

M50-koneessa ko. nippeli löytyy tuosta imuputken alkupäästä:

17-3-2015_maf1.jpg

Yleensä varaosina myydään sekä ilmamassamittari että tuo putkenpätkä, johon se tulee kiinni.

 

17-3-2015_maf2_2.jpg

Puhdistaaksesi mittarin sinun tarttee vain kiertää auki tuo liitin sekä nuo pari ruuvia. Ne ovat tietenkin jotain erikoisruuveja, joiden aukaisemiseen tarvitsee erikoistyökalun. Mutta minun auton tapauksessa - hämmästyttävää kyllä - ne aukenivat ihan nätisti pihdeillä (kiitos P:lle, joka lienee aukonut niitä enemmänkin).

Liitinkin on ehkä syytä puhdistaa, etenkin jos se vähänkään vaikuttaa likaiselta.

Olin laiska enkä jaksanut irrottaa itse mittaria enää toista kertaa ottaakseni siitäkin kuvan, joten sitten selitän. Mittarin sisällä on joko kuumalanka tai -levy, johon aikaa myöten kertyy likaa ja karstaa, varsinkin jos ajelet pidemmän aikaa paskaisella ilmansuodattimella. Lankamallien ehjyys on helppo tarkistaa; kun lanka on poikki, mittari on entinen. (Joskus se on entinen vaikka lanka olisi ehjäkin.) Levymalli onkin sitten hankalampi. Siitä kun ei näe päällepäin, onko se toimintakuntoinen vai ei. Minun bemariin oli sattunut tämmöinen levyllinen mittari.

Putsaukseen toimii esim. Bilteman Elektroniikkapuhdistusaine. Suihkuttele levyyn/lankaan reippaasti ainetta, tarkista puhdistuiko, ja tarvittaessa suihkuttele vähän lisää. Lankamallin kohdalla kannattaa olla varovainen; kuumalanka katkeaa kuulemma aika helposti. Anna mittarin kuivua kunnolla ennen kuin asennat sen takaisin paikalleen.

Asentaessa pitää huomioida, kummin päin olet kapinetta tunkemassa paikalleen. Se käy kyllä molemmin päin, mutta toimii oikein vain toisinpäin. Tätä helpottaakseen Bosch on lisännyt ilmamassamittarin kantaan nuolen:

17-3-2015_maf2.jpg

Kökkö kuva, mutta kai tuosta selvän saa. Nuoli osoittaa ilmanvirtauksen suuntaa, siis imupuolelta koneeseen päin, poispäin ilmansuodattimesta.

Ilmamassamittarin kunto kannattaa tsekkailla muutoinkin vaikka aina ilmansuodattimen vaihdon yhteydessä, koska yleensä ne rikkoutuvat juurikin sillä tavalla, että niihin kertyy pölyä ja likaa ja sitten ne ylikuumenevat.

Loppui muuten se nykiminen tuon operaation jälkeen.