Viime kesänä bemari sai uudet jarrupalat eteen ja taakse. Samalla jarrusatuloiden jouset nakattiin menemään syystä, jota en muista - olisko ollut tuon ikikäytännöllisen isännän toteamus "tota ei tarvita, toimii ilmankin".

Koko syksyn ja talven jarrut kirskuivat. Odottelin, että vinkuna asettuisi, koska arvelin sen johtuvan vain uusista jarrupaloista, jotka hakevat paikkaansa. Kun se ei asettunut, muistin yksi päivä, että ne samperin jouset heitettiin menemään jarrurempan yhteydessä. Voisiko vika olla siinä?

No kyllähän se oli juurikin siinä.

Linkitän nyt törkeästi jonkun toisen ottaman kuvan. Tässä näkyy BMW:n jarrusatula, ja meisselin kärki on juuri tuolla jousen alla ilmeisesti irrottamassa sitä.

Kävin piruuttani KL-Varaosilla tiedustelemassa, löytyisikö heiltä mahdollisesti uusia jousia E34:sen takajarrusatulaan. Löytyi, enkä köyhtynyt kahdesta jousesta kuin kuutisen euroa. Eivät siis todellakaan kalliit osat uusia. Asentelin ne paikalleen viime viikolla koulussa ja hämmästyin, kun jarrujen ulvonta loppui sen jälkeen kuin seinään.

Aikani googletettuani ja pähkäiltyäni löysin asiaan selityksenkin. Jousen tehtävänä on pitää jarrusatula suorassa, kun mäntä painaa jarrupaloja toisiaan ja jarrulevyä vasten. Jos jousi puuttuu, satula kääntyy aina jarruttaessa hiukan vinoon, vaikka kaikki muut satulan osat toimisivatkin. Sinänsä jutusta ei ole välitöntä vaaraa, meinaan että satula ei yhtäkkiä tipahda paikaltaan tai muuta katastrofaalista, mutta silti jouset on hyvä laittaa paikalleen heti ensi tilassa, koska niiden puuttuessa koko jarrusysteemi kärsii: palat kuluvat epätasaisesti, jarrulevyihin saattaa tulla uria - ja se ääni todella käy hermoon.