20150716_182905.jpg

Bemmin takaiskarit ovat kolisseet suunnilleen siitä lähtien kun ne vaihdettiin aika tarkalleen vuosi sitten. Sen kolinan takiahan päädyin vaihtamaan takakelkan puslatkin, kun luulin äänen tulevan niistä. No, ei se kalina sieltä tullut, mutta eipä se puslien vaihto hukkaankaan mennyt, sen verran revenneet ne vanhat puslat olivat. (Tässä pieni muistisääntö: Jos kuuluu kolinaa pystysuuntaisessa liikkeessä  (= monttuun ajaessa), kyse on todennäköisesti iskareista, mutta jos kalahdukset kuuluvat vaakasuuntaisessa liikkeessä (= esim. liikkeelle lähtiessä tai jarruttaessa), vika on takakelkan puslissa.)

Selvisi tuossa eilen, mistä se kolina kuului. Alvadista tilatut iskarit olivat vissiin aavistuksen verran liian pitkät, joten yläpäihin jäi väljää juuri sen verran, että takapää kolisi ja kalisi aina pieniinkin monttuihin ajettaessa. Ja totta kai tuo sitten vaikutti siihen iskaritestiinkin niin ettei taka-akseli mennyt läpi.

Niinpä tekaistiin sinne sitten patentti:

20150716_184700.jpg

Pari prikkaa väliin! Ei kolise enää. Paitsi etupäästä. Etupään kolinan huomasi vasta kun takamus lakkasi kolisemasta. Ne on ne koiranluut, jotka ovat näemmä molemmat paskana. Onneksi ne eivät vaikuta katsastuspäätökseen, siitä voi korkeintaan saada korjauskehotuksen.

Katsastus olisi taas ensi viikon keskiviikkona. Siihen mennessä pitää vielä saada auton pohjaa hitsailtua ja tutkailtua pakoputki, että vuotaako se jostain ja jos vuotaa niin mistä.

Edit klo 18:00:

Löytyihän sieltä pakoputkesta vuoto, nimittäin etummaisesta äänenvaimentimesta. Kyseinen pönttö oli aika mätä jo kun putkea viimeksi korjailtiin. Paikattiinpa se pakoputkimassalla, tähtäimessä vain se, että se menisi nyt katsastuksesta läpi; tarkoituksena on kumminkin uusia pakoputkistoa aika radikaalisti lähitulevaisuudessa.