Das Autohan on ollut minulla marraskuusta 2013 alkaen. Minä en ole vaihtanut siihen jarrunesteitä vielä kertaakaan, eikä minulla ole mitään hajua, milloin ne on viimeksi vaihdettu. Minulla on auton historiatiedot tallessa, joten kuitteja penkaisemalla varmaan saisin asian selville, mutta en jaksa. Sitä paitsi vähintään kolme vuotta on aika pitkä aika muutenkin samoilla jarrunesteillä; nesteet pitäisi vaihtaa noin kahden vuoden välein.

Tänään työpäivän jälkeen palasin hallille ja pistin vaihtaen jarrunesteet. Ilmausnippoihin kävi 7 mm hylsy, kunhan putsailin nipoista ensin kaiken ruostepaskan pois. Etupään nipat aukenivat aika helposti. Ulos valuva neste oli samean tummanharmaata; puhdas jarruneste on kirkkaan kellertävää. Valuttelin etupään puhtaaksi ja siirryin sitten taakse. Vasen takanippa aukesi aika nätisti, mutta avatessani oikeaa takanippaa onnistuin katkaisemaan sen. Sen pyörän jarru jäi sitten ilmaamatta. Tämä tietää siis uutta jarrusatulaa. Periaatteessa voisin vaihtaa pelkän ilmausruuvin, mutta se tietäisi helkkarin tarkkaa poraus- ja räknäystyötä, ja sittenkin siinä olisi iso riski, että poraisin vinoon, jolloin minun pitäisi joka tapauksessa vaihtaa uusi satula.

Siinä samalla alustaa tutkaillessani huomasin, että bensaahan sieltä taas tihkuu. Nyt vuotaa pieni putki tulo- ja paluulinjan vieressä, ilmeisesti ilmausputki. Toinen vuotopaikka löytyi bensafiltterin lähtöpuolen klemmarin alta. Joko klemmari on jäänyt löysälle, tai sitten putkeen on tullut murtuma.

Muoks: Löytyi käytetty satula kohtuuhintaan. Vaihdetaanpa sekin, kunhan löytyy aikaa ja nosturi.