Autossa on nyt taas kerran uusi lambda-anturi. Toissakertainen kesti 2 vuotta; edellinen 2 kuukautta; jos mennään tämän kaavan mukaan, tämä uusi kestää kaksi viikkoa. Toivottavasti kuitenkaan ei. Mutta mikäli niin käy, että uusikin lambda hajoaa ennen aikojaan, pitää alkaa selvittää mistä oikein on kyse. Boksivika voi olla yksi vaihtoehto. Eikä olisi edes kovin harvinainen juttu.

Vaihdoin myös venttiilikopan huohotinputken, tuon isomman joka kulkee ventiilikannesta imusarjaan:

20170228_140736.jpg

20170318_114505.jpg

Entinen oli vähän, no, elähtänyt. Sormet upposivat siihen:

20170318_114610.jpg

Tuskinpa tuolla mitään sen suurempaa vaikutusta käyntiin on, mutta tulipahan tehtyä.

Kävin eilen myöskin luetuttamassa ja nollaamassa vikakoodit T:n luona. Mitään muita koodeja auto ei taaskaan antanut kuin siellä jo olleet lambdan vikakoodit, jotka eivät myöskään nollauksen jälkeen enää palanneet. Samalla tuli myös todettua, että kaasuvaijeri on syystä tai toisesta (kenties vanhuuttaan) löystynyt, ja sen vuoksi moottori aina empii hetken ennen kuin vastaa kaasuun. Vaijeria voi onneksi kiristää, ettei sitä tarvitse heti rynnätä vaihtamaan. Kaasuvaijerin vaihtaminen tähän autoon on kuulemma kohtalaisen perseestä.

Tyhjäkäynti humppaa yhä pikkuisen ja välillä tasakaasulla esiintyy pientä nykimistä. Seuraava mahdollinen vikakohde on ilmamassamittari.