Autossa on viime aikoina esiintynyt kummallista nykimistä varsinkin kiihdyttäessä. Epäilin syyksi vikaa puolissa tai tulpissa ja mittasin koulussa puolien kunnon. Lunttasin Autodatasta M50-koneen ohjearvot, ja tältä niiden pitäisi näyttää:

Syöttöjännite mitataan puolan johdosta, johdon 3 + maatto vaikkapa koneen rungosta. Ohjearvo 11-14 V
Maadoitus mitataan samoin puolan johdosta, johdon 2 + maatto. Ohjearvo 0 Ω
Puolan vastus mitataan puolasta, johto irroitettuna. Puolan navat 1 + 3. Ohjearvo noin 0,8 Ω

20150304_180040.jpg

Kuten kuvasta näkyy, kakkospytyn puola on tarvikelaatua, loput ovat "aitoja". Arvelin että tarvikepuola on pimentynyt, mutta eipä ollutkaan.

Ensin irrotetaan puolanjohdot. Ne lähtevät, kun nostaa metalliklipsiä ja nitkuttelee johdon kevyesti irti.

20150304_180051.jpg

Tässä kuvassa näkyy napojen numerot: 1, 40 ja 15. 1 on ykkönen, 40 kakkonen ja 15 kolmonen - tai näillä minä ainakin sain oikeat lukemat.

20150304_180153.jpg

Ja samoinpäin puolassa: navat vasemmalta oikealle ovat 3, 2 ja 1.

Mittailin yleismittarilla jokaisen puolanjohdon ja puolan ja sain seuraavat tulokset:

Sylinteri  Puolan     Maa         Jännite
nro          vastus

1              0,9 Ω        0 Ω          11,62 V
2              0,6 Ω        0 Ω          11,62 V         
3              0,7 Ω        0 Ω          11,62 V
4              0,7 Ω        0 Ω          11,62 V
5              0,7 Ω        0 Ω          11,62 V
6              0,6 Ω        0 Ω          11,62 V

Hiukan vastukset heittelee, mutta opettajan mukaan tuo on suht normaalia, joten puolavikaa ei koneessa näiden tietojen mukaan ole.

Seuraava tutkimuskohde on ilmamassamittari. Auts, uusi maksaa sen kolmesataa.